
 
 

Tunisia: Freedom of 
Expression under Siege 

 
 
 

Report of the  
IFEX Tunisia Monitoring Group  

 
on the conditions for participation in 
the World Summit on the Information 
Society, to be held in Tunis, November 

2005 
 
 
 
 
 
 
 

February 2005 
 
 



Tunisia: Freedom of Expression under Siege 
 
 
 
CONTENTS:  
 
 
 
Executive Summary     p. 3 
 
 
A. Background and Context   p. 6    
 
 
B. Facts on the Ground  
 
 1. Prisoners of opinion   p. 17 
 
 2. Internet blocking               p. 21 
 
 3. Censorship of books   p. 25 
 
 4. Independent organisations  p. 30 
 
 5. Activists and dissidents              p. 37 
 
 6. Broadcast pluralism   p. 41 
 
 7. Press content    p. 43 
 
 8. Torture     p. 46 
 
 
C. Conclusions and Recommendations p. 49                             
 
 
Annex 1 – Open Letter to Kofi Annan             p. 52 
 
Annex 2 – List of blocked websites  p. 54 
 
Annex 3 – List of banned books              p. 56                          



 3

EXECUTIVE SUMMARY 
 
The International Freedom of Expression Exchange (IFEX) is a global 
network of 64 national, regional and international freedom of expression 
organisations.  
 
This report is based on a fact-finding mission to Tunisia undertaken from 14 
to 19 January 2005 by members of the  IFEX Tunisia Monitoring Group 
(IFEX-TMG) together with additional background research and Internet 
testing. 
 
The mission was composed of the Egyptian Organization of Human Rights, 
International PEN Writers in Prison Committee, International Publishers 
Association, Norwegian PEN, World Association of Community Radio 
Broadcasters (AMARC) and World Press Freedom Committee. 
 
Other members of IFEX-TMG are:  ARTICLE 19, Canadian Journalists for 
Free Expression (CJFE), the Centre for Human Rights and Democratic 
Studies (CEHURDES), Index on Censorship, Journalistes en Danger (JED), 
Media Institute of Southern Africa (MISA), and World Association of 
Newspapers (WAN). 
 
The principle findings of the mission were: 
 
• Imprisonment of individuals related to expression of their opinions or 

media activities.                           
 
• Blocking of websites, including news and information websites, and 

police surveillance of e-mails and Internet cafes.  
 
• Blocking of the distribution of books and publications.                               
 
• Restrictions on the freedom of association, including the right of 

organizations to be legally established and to hold meetings. 
 
• Restrictions on the freedom of movement of human rights defenders 

and political dissidents together with police surveillance, harassment, 
intimidation and interception of communications. 

 
• Lack of pluralism in broadcast ownership, with only one private radio 

and one private TV broadcaster, both believed to be loyal supporters of 
President Ben Ali.                        

 
• Press censorship and lack of diversity of content in newspapers. 
 
• Use of torture by the security services with impunity.                                    
 
The IFEX Tunisia Monitoring Group (TMG) believes that Tunisia must greatly 
improve its implementation of internationally agreed freedom of expression 



 4

and other human rights standards if it is to hold the World Summit on the 
Information Society in Tunis in November 2005. 
 
In particular we urge the Tunisian authorities to: 
 
1. Release Hamadi Jebali, editor of the weekly Al Fajr and hundreds of 

prisoners like him held for their religious and political beliefs and who 
never advocated or used violence. 

 
2. End arbitrary administrative sanctions compelling journalist Abdellah 

Zouari to live nearly 500 km away from his wife and children and 
guarantee his basic right to freedom of movement and expression. 

 
3. Release the seven cyber dissidents known as the Youth of Zarzis who, 

following unfair trials, have been sentences to heavy prison terms 
allegedly for using the Internet to commit terror attacks.  During the 
trials, no evidence of wrongdoing was offered, according to their 
lawyers and local and international human rights groups. 

 
4. End harassment and assaults on human rights and political activists 

and their relatives and bring to justice those responsible for ordering 
these attacks and perpetrating them. 

 
5. Stop blocking websites and putting Internet cafes and Internet users 

under police surveillance. 
 
6. Release banned books, end censorship, and conform to international 

standards for freedom of expression.   
 
7. Take action against interference by government employees in the 

privacy of human rights and political activists and end the withholding 
of their mail and email. 

 
 
 
8. Lift the arbitrary travel ban on human rights defenders and political 

activists, including Mokhtar Yahyaoui and Mohammed Nouri. 
 
9. Take serious steps toward lifting all restrictions on independent 

journalism and encouraging diversity of content and ownership of the 
press. 

 
10. Promote genuine pluralism in broadcast content and ownership 

including fair and transparent procedures for the award of radio and 
TV broadcast licences.  

 
11. Allow independent investigation into cases of torture allegedly 

perpetrated by security forces.  
 
12. Conform to international standards on freedom of association and 

freedom of assembly and grant legal recognition to independent civil 



 5

society groups such as the CNLT, the Tunis Center for the 
Independence of the Judiciary, the League of Free Writers, OLPEC, the 
International Association to Support Political Prisoners, the 
Association for the Struggle against Torture, and RAID-ATTAC-
Tunisia. 

 



 6

A. BACKGROUND AND CONTEXT 
 
Background to the mission 
 
This report is based on a fact-finding mission to Tunisia undertaken from 14 
to 19 January 2005 by members of the International Freedom of Expression 
Exchange (IFEX) together with additional background research and Internet 
testing. IFEX is an umbrella organization of 64 national, regional, and 
international groups committed to protecting freedom of expression 
worldwide. 
 
The mission was composed of the Egyptian Organization of Human Rights, 
International PEN Writers in Prison Committee, International Publishers 
Association, Norwegian PEN, World Association of Community Radio 
Broadcasters (AMARC) and World Press Freedom Committee. 
The organizations are part of a group of IFEX members which came together 
in 2004 to form the Tunisian Monitoring Group (IFEX-TMG). The other 
members of IFEX-TMG are ARTICLE 19, Canadian Journalists for Free 
Expression (CJFE) which manages the Toronto-based IFEX, the Centre for 
Human Rights and Democratic Studies (CEHURDES), Index on Censorship, 
Journalistes en Danger (JED), the Media Institute of Southern Africa (MISA), 
and the World Association of Newspapers (WAN).  The goal of the IFEX-TMG 
is to campaign for significant improvements in conditions for freedom of 
expression in Tunisia as the country prepares itself to host the second phase of 
the World Summit of the Information Society (WSIS) to be held in Tunis, in 
November 2005. 
 
Members of IFEX have taken a close interest in the World Summit on the 
Information Society since its inception. At their annual meeting, held in Baku, 
Azerbaijan in June 2004, 31 members of IFEX signed an open letter to United 
Nations Secretary General Kofi Annan expressing serious concerns for the 
second Summit in Tunis and setting out a series of freedom of expression 
benchmarks (Annex 1). 
 
These concerns were reinforced by experiences at the Tunis Summit 
Preparatory Committee meeting held in Hammamet, Tunisia in June 2004 
when Tunisian government officials and Tunisian government sponsored 
“NGOs” sought to suppress any discussion of human rights in Tunisia.  
 
In consequence a number of IFEX members involved in the WSIS process 
took the decision to establish the IFEX Tunisia Monitoring Group to observe 
and report on freedom of expression in Tunisia in the run up to and the period 
following the Tunis Summit of the WSIS. 
 
This report, the first of the IFEX-TMG, assesses the current state of freedom 
of expression in Tunisia and makes a series of recommendations for 
improvement. 
 
Unprecedented since Tunisia’s independence from France in 1956, the IFEX-
TMG mission of multiple groups advocating freedom of expression came 
nearly five years after the fact-finding mission to Tunisia conducted by the UN 



 7

Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of 
opinion and expression, Mr. Abid Hussain. 
 
In February 2000, the UN Special Rapporteur characterised the Tunisian 
media as showing “uniformity of tone” and lack of criticism of government 
policies. Not only has this situation not improved, but the legislation 
traditionally used to exert “different kinds of inducements and pressure” on 
journalists and editors has been amended in the past two years to drastically 
further restrict freedom of expression. 
 
Tunisians of different political trends, including former ministers, 
acknowledged that the WSIS could offer invaluable opportunities to inform 
the international community of the unrelenting attacks on freedom of 
expression and to campaign for the protection of this basic right before and 
after the Tunis Summit of the WSIS. 
 
However, many expressed the fear that the Tunisian government, which 
heavily invests in public relations campaigns and in establishing groups it 
falsely calls NGOs, would use the WSIS to improve its image while continuing 
to conceal its poor human rights record.  
 
Official figures place the number of civil society groups at more than eight 
thousands, but reliable sources maintain that there are less than a dozen truly 
independent groups.  Most of them are not recognized by the authorities and 
their leading figures are under continuous police surveillance and harassment. 
 
During the six-day mission, members of the IFEX-TMG met with Tunisian 
writers, publishers, editors, journalists, rights defenders, and academics, as 
well as government officials and government sponsored organisations.  
 
 
 
Throughout the mission members of the delegation were observed by and 
witnessed in action the ubiquitous plain-clothes police whose job is to monitor 
and control the freedom of movement of human rights defenders and political 
dissidents, to harass them, and to closely follow international researchers or 
reporters looking into these issues.  
 
One member of the mission told Tunisian officials that he had travelled nearly 
200 times in recent years in different parts of the world, but had never 
experienced so much police surveillance! 
 
The majority of the meetings took place in or around the capital, Tunis, 
however four members of the delegation also flew to southeast Tunisia, near 
the Libyan border, on 18 January to meet with Abdallah Zouari, a journalist 
and former political prisoner who has been ordered to live, under constant 
police surveillance following his release, in a remote small town nearly 500 
km away from his wife and children.  
 
These mission members later managed to meet, under the watchful eye of 
plain-clothed policemen in the Mediterranean city of Zarzis, with most of the 



 8

parents and relatives of seven young people currently serving heavy prison 
sentences for simply surfing the Internet, according to local rights groups. 
 
The Tunisian authorities sought repeatedly to obtain the postponement of the 
mission under different pretexts before arranging meetings for members of 
the delegation with government officials and offering to arrange others with 
state agencies and state-sponsored organisations. 
 
Political context 
 
Tunisia was the first country in the Middle East and North Africa to adopt a 
constitution nearly 145 years ago, in 1860.  Its relatively vibrant civil society 
played a key role in ending the French Protectorate in 1956 and paving the 
way for the promulgation, a few months later, of the Personal Status Code 
which granted Tunisian women unparalleled rights in the Arab world. 
 
These unequalled rights for women in the region coupled with huge efforts to 
promote education and health care and to combat poverty under the country’s 
first president Habib Bourguiba made Tunisia look, more than forty years ago, 
as one of the most qualified Arab countries to turn into a democracy. 
 
Although implemented more than forty eight years ago, these achievements, 
particularly in the field of women’s rights, are often used today by the 
Tunisian government whenever its poor human rights record comes under 
international scrutiny. 
 
The establishment of the Tunisian Human Rights League in 1977, the first of 
its kind in Africa and the Arab world, and the blossoming of an independent 
press in the last decade of Bourguiba’s lengthy and autocratic rule prompted 
hope among democracy advocates in Tunisia and the rest of the Arab world. 
 
Many Tunisians thought there was more room for hope when Gen. Zine El 
Abidine Ben Ali ousted Bourguiba in a bloodless coup on 7 November 1987, 
promising to lead the country toward democracy.   
 
The release at that time of hundreds of political prisoners and the ratification 
of international human rights treaties, including the Convention against 
Torture, and a brief tolerance for political and media pluralism were 
welcomed by political and rights activists. 
 
Unfortunately, the days of hope were numbered when President Ben Ali 
started using the civil war in neighbouring Algeria which erupted following 
the cancellation in January 1992 of the results of the legislative elections, as an 
excuse to stifle basic rights, mainly freedom of expression. 
 
Opposition and independent papers were closed down and journalists and 
hundreds of political activists, most of them Islamists, were imprisoned 
following unfair trials, particularly in the early 1990s.  Many of them, 
including Hamadi Jebali, editor of the Islamist weekly Al-Fajr (the Dawn), are 
still serving lengthy prison sentences. 
 



 9

Amnesty International adopted most of them as prisoners of conscience and 
repeatedly maintained that they were imprisoned “solely for the peaceful 
exercise of their religious or political beliefs.” 
 
The leading figures and members of the banned Islamist movement were not 
the only victims of repression and injustice.  Leaders of the banned Tunisian 
Workers’ Communist Party (Parti Communiste des Ouvriers Tunisiens, 
PCOT), the Movement of Democratic Socialists (Mouvement des Democrates 
Socialistes, MDS), as well as trade union activists of the Tunisian Workers’ 
General Union (Union Generale Tunisienne du Travail, UGTT) have also been 
arbitrarily imprisoned during the past decade.  
 
Later, the Tunisian government used the attacks in the USA on 11 September 
2001, to further restrict freedom of association, movement, and expression, 
and to trumpet its support for President George Bush’s “global war on terror.”  
A new law criminalizing freedom of expression was passed at the end of 2003 
allegedly to support “the international efforts in matters of the fight against 
terrorism and money laundering.”  The Tunisian Human Rights League 
(LTDH) said after the promulgation of this law, “the year 2003 has been 
marked by the promulgation of laws of an unprecedented serious character in 
terms of their violation of the right to information.” 
 
The 1959 Constitution was revised in 2002 following a Soviet-style 
referendum permitting President Ben Ali to run in October 2004 for a fourth 
term in office.  The revisions to the Constitution removed restrictions which 
prevented the head of state from serving more than three terms in office, and 
granted him immunity from prosecution for life and were legislatively hidden 
behind scores of amendments regarding human rights protection. 
 
During the three previous presidential elections (1989, 1994, and 1999), 
President Ben Ali was declared winner of the elections by the Ministry of the 
Interior with more than 99 percent of the vote.  In October 2004, he got 
nearly 95 percent of the vote in an election deemed unfair and boycotted by 
the most credible opposition groups.  Only leading figures in minor political 
parties sharing 20 per cent of the seats in the Chamber of Deputies, largely 
dominated by the ruling Constitutional Democratic Rally (Rassemblement 
Constitutionnel Democratique, RCD) are allowed to run for presidential 
elections. 
 
There are seven minor political parties acknowledged by the authorities.  Only 
the parties most loyal to President Ben Ali have been admitted to the Chamber 
of Deputies since 1994 and are less subject to harassment.   
 
Elections are routinely characterized by gross irregularities, including voter 
intimidation and drastic restrictions on the right to freedom of assembly and 
expression. 
 
International and Regional Obligations 
 
The Tunisian government prides itself on adhering to international 
obligations in the field of human rights, mainly those contained in the 



 10

Convention Against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading 
Treatment or Punishment; the Convention on the Rights of the Child; the 
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against 
Women; the International Convention on the Elimination of All Forms of 
Racial Discrimination; and the International Covenant on Economic, Social 
and Cultural Rights. 
 
Tunisia is also a party to the International Covenant on Civil and Political 
Rights, but has not ratified the two optional protocols to the Covenant.  The 
first acknowledges the right of individuals to submit complaints to the UN 
Human Rights Committee and the second deals with the abolition of the death 
penalty. 
 
In 1982, Tunisia ratified the African Charter on Human and Peoples’ Rights.  
Article 9 of this Charter, the respect of which has recently gained more ground 
in Sub- Saharan Africa than in Tunisia or other North-African countries, 
guarantees that “every person has the right to freedom of information.”  
 
Under article 32 of the Tunisian Constitution, international conventions that 
have been duly ratified are granted legal primacy over domestic legislation.  
 
Furthermore, the Association Agreement between Tunisia and the European 
Union, signed on 17 July 1995 and which entered into force on 1 March 1998, 
includes a clause concerning human rights. 
 
Article 2 of the Association Agreement clearly states that the relations among 
the parties, as well as the overall provisions of the Agreement itself, rest on the 
respect for human rights and democratic principles.  The preamble of the 
Agreement further underlines that both parties value and respect human 
rights and political freedoms.  By virtue of Article 74 of the Agreement on 
Cooperation on Cultural Matters, both parties agree to put a particular 
emphasis on written means of communications and expression, including 
books.  
 
Domestic Legislation 
 
A. The Constitution 
 
Article 8 of the Constitution of 1 June 1959 stipulates that “the freedom of 
opinion, expression, the press, publication, assembly, and association are 
guaranteed and exercised under the conditions laid down by the law.”   
 
The Constitution thus clearly permits legislative restriction of basic rights, 
including the right to freedom of expression. 
 
The Constitution provides for an independent judiciary, and prohibits 
arbitrary arrest. detention and arbitrary interference with privacy and 
correspondence.  However, the executive branch which appoints, assigns, 
promotes and transfers judges also heavily influences their decisions, 
particularly in political cases.  
 



 11

Furthermore, the President heads the Supreme Council of Judges and controls 
the Constitutional Council which is a simple consultative body accountable 
only to him and with no effective prerogatives to strike down legislation. Most 
of the members of the Constitutional Council are appointed by the President 
and Tunisian citizens have no way of challenging unconstitutional laws. 
 
B. The Press Code 
 
Since its amendment in 1993, Article 1 of the Press Code of 28 April 1975 
guarantees, “the freedom of the press, publishing, printing, distributing and 
sale of books and publications.”  The broad provisions of this piece of 
legislation prohibiting “subversion” and “defamation” have often been used to 
prosecute critics of the government and the head of state and has led to the 
the spread of self-censorship among Tunisians. 
 
Article 8 provides for the legal deposit of “all pieces produced or reproduced 
in Tunisia”. As soon as the production or the printing is over, it is the 
producer’s or printer’s duty to proceed with the legal deposit.  As far as books 
or “non-periodical printed pieces” are concerned, the printer proceeds with 
the legal deposit of one copy with the territorially relevant Public Prosecutor’s 
Office, and seven copies with the Ministry of Culture. Of the seven copies, one 
is for the Chamber of Deputies, one for the Ministry of the Interior and four 
for the National Library.  
 
Article 12 indicates that fines ranging from 200 to 800 Tunisian Dinars ($1 
U.S. equals nearly 1.2 Tunisian Dinars) will punish those who would do not 
abide by these rules.  Furthermore, “anything that is published or imported to 
Tunisia in breach of the preceding provisions may be seized by order of the 
Ministry of the Interior”.  
 
A 1977 decree lays down the general conditions implementing the 1975 Press 
Code.  As far as the legal deposit is concerned, the decree stipulates that the 
applicant (the printer, the publisher, the distributor or the producer) sends 
three copies of a stamped and signed deposit form to the legal deposit office.  
It further provides that the administration returns to the demanding party 
(“déposant”) one of the three copies of the deposit form, which had 
accompanied the deposit itself. This copy acknowledges receipt of the deposit. 
 
In violation of this legal framework, the authorities require printing houses to 
await approval by the Ministry of the Interior before proceeding with the 
distribution of the book (or newspaper) concerned.  This approval takes the 
form of a receipt (“récépissé”), which the authorities sometimes never send or 
take their time in sending.   
 
According to Article 13, a declaration must be lodged with the Ministry of the 
Interior before the publication of any periodical.  In exchange, the Ministry of 
the Interior must hand out a “récépissé” (receipt).  The declaration must 
include: The title of the periodical, the details of the publisher, the details of 
the printer, the language(s) in which it is drafted.  By virtue of Article 14, 
before the printing of any periodical, the printer requires the receipt delivered 



 12

by the Ministry of the Interior.  In practice the receipt is almost never issued, 
thus preventing the creation of a certain number of periodicals in Tunisia.  
 
The status of the foreign press is also regulated by the Press Code, in articles 
24 and 25.  Thus, “the publication, introduction and circulation in Tunisia of 
foreign works, whether or not they are periodicals, may be prohibited by 
decision of the Ministry of the Interior, on advice of the Secretary of State for 
Information who is responsible to the Prime Minister.” 
 
In its 2003 Report entitled “Press in Distress” the Tunisian Human Right 
League explained how the Press Code “has preserved its overriding repressive 
character” even after the transfer of some of its articles to the Penal Code.  
Such transfer was aimed at creating the illusion of “liberalizing the situation of 
the press,” said the LTDH.  Its 2004 report “Media under Watch” sheds light 
on the section added to the Press Code in 2001 providing for greater penalties 
for offences relating to inciting murder and looting, “even in the absence of 
concrete acts following such incitement.”  
 
The Press Code has been amended on three occasions since 1988.  These 
amendments mainly concerned the provisions on registration of copyright. 
 
Prominent Tunisian jurists maintain that the current media legislation stifles 
freedom of expression more than legislation passed in 1936 under the French 
Protectorate and upon the independence of the country in 1956. 
 
C. The High-Level Communication Council 
 
President Ben Ali replaced the consultative Superior Information Council 
which, during his predecessor’s rule, offered Tunisian journalists a forum to 
discuss with officials and editors issues of interest and even to campaign for 
independent journalism, by an advisory body with a narrower mandate.  The 
High-Level Communication Council, set up on 30 January 1989, is a 15-
member advisory body.  It is responsible for “studying and proposing 
measures to help develop general communications policy.  However, it is not 
open to referrals from professionals or the general public. 
 
D. Other Laws that Have a Direct Impact on Freedom of Expression: 
 
a. The Law on Associations of 7 November 1959 has been subjected to two 
amendments, one of which permits judicial appeals against decisions of the 
Ministry of the Interior with respect to the establishment and dissolution of an 
association.  Under this law, a request for approval, for which a receipt is 
given, must be submitted to the Governor’s Office before setting up an 
association.  In principle, the Ministry of the Interior has three months during 
which it can decide to turn down the application to establish the association. 
 
b. The Labour Code of 1966 regulates the establishment and functioning of 
trade unions, which does not require any prior authorization. 
 
c. The Electoral Code of 8 April 1969 was amended in 2003 to ban the use of 
privately owned or foreign television channels and radio stations to call on 



 13

electors “to vote for, or abstain from voting for, a candidate or a list of 
candidates.”  Any violation of this amendment is punishable by a fine of 
25,000 Tunisian Dinars (nearly US$20,800). Since this ban does not extend 
to reporting on speeches of the incumbent President and his top aides, it puts 
opposition candidates at a disadvantage in the election campaign. 
 
d. The Law on Political Parties of 3 May 1988:  Political parties are not allowed 
to pursue their activities, including holding meetings and issuing press 
releases, until they have been granted authorization from the Ministry of the 
Interior. 
 
e. The Telecommunications Decree of 14 March 1997 regulates access to the 
Internet in Tunisia.  This decree, together with the “Internet Decree” 
published eight days later, provides that the Press Code applies to the 
production, provision, distribution and storing of information through 
telecommunication means, including the Internet.  
 
The Internet decree holds each ISP responsible for  content, Web pages and 
sites hosted on its servers.  Internet users and those who maintain websites 
and servers are also held responsible for any infraction of the law (Article 9).  
 
f. The Law on the Funding of Political Parties, passed on 21 July 1997, 
stipulates that only political parties represented in the Chamber of Deputies 
are entitled to receive subsidies from the state. 
  
g. The “Anti-terrorism” Law of 10 December 2003 aimed at supporting 
“international efforts to combat terrorism and money laundering” has a very 
vague and broad definition of terrorism.  
 
Promulgated, ironically, on the anniversary of the Universal Declaration of 
Human Rights in 2003, this law prompted widespread concern amid local and 
international human rights groups that acts of freedom of expression 
criticizing President Ben Ali’s policies would be considered as “acts of 
terrorism.”  Long before the promulgation of this law, the Tunisian 
government had its own definition of “acts of terrorism.”  Hundreds of 
Tunisian prisoners of conscience and political activists in exile who have never 
advocated or used violence are labelled by the authorities and the state-run 
media as “terrorists.” 
 
h. The Telecommunications Code of 15 January 2004 controls the use of radio 
frequencies and private communication networks.  A government agency 
responsible for assigning radio and TV broadcast frequencies, the National 
Agency for Frequencies operating under the supervision of the Ministry of 
Communication Technologies was established. 
 
Any unauthorized use of these frequencies is punishable by a prison sentence 
varying from six months to five years and a fine that could reach up to 20,000 
Tunisian Dinars (approx. $17,000 U.S.). 
 
i. The Law on Personal Data passed by the Chamber of Deputies on 20 July 
2004:  Presented as proof of “the Head of State’s avant-garde policy in the 



 14

area of human rights”, this law severely penalizes transfer or publication of 
state documents of public interest by individuals.  It also gives “public 
authorities, local authorities and public companies” full liberty to access an 
individual’s personal data. 
 
This law “strips citizens of all protection, reinforces opacity, and criminalizes 
transparency.  It denies information professionals the right to investigate and 
denies citizens the right to information,” said the National Council for 
Liberties in Tunisia (Conseil National des Libertés en Tunisie, CNLT).  
 
“What is particularly interesting about this law is that it contravenes the 
provisions laid down in the United Nations Convention against Corruption, 
which was passed in December 2003 and signed by Tunisia as recently as 
March 2004,” added CNLT. 
 
The Convention against Corruption stipulates that “the prevention and 
eradication of corruption is a responsibility of all States” and that “they must 
cooperate with one another, with the support and involvement of individuals 
and groups outside the public sector, such as civil society, non-governmental 
organizations and community-based organizations, if their efforts in this area 
are to be successful.” 
 
 
 



 15

B. FACTS ON THE GROUND  
 
1. Imprisonment of individuals related to expression of their opinions or 
media activities. 
 
- Hamadi Jebali, editor of the banned Islamist weekly Al Fajr; imprisoned. 
 
Jebali was first arrested in January 1991 and sentenced by a military court in 
Tunis to one year in prison for “defamation” after running a piece in Al-Fajr 
by lawyer Mohamed Nouri on the unconstitutionality of military courts in 
Tunisia.  He remained in prison until August 1992 when he was sentenced to 
16 years in prison by another military court in Tunis for “belonging to an 
illegal organization” and “plotting to change the nature of the State.”  
International human rights groups and Western diplomats deemed the trial of 
Jebali and 170 other members of the Banned Islamist An-Nahda Movement 
unfair.  
 
Amnesty International adopted Jebali and scores of other imprisoned 
Islamists as prisoners of conscience and repeatedly said they have not 
advocated or used violence and have been imprisoned solely for their 
“religious and political beliefs.” 
 
Jebali’s long prison sentence is due to end in 2007. 
 
 – The Youth of Zarzis:  Abderrazak Bourguiba, Hamza Mahroug, Abdel 
Ghafar Guiza, Ridha Belhaj Ibrahim, Omar Chelendi and Aymen Mcharek; 
imprisoned. 
 
Mahroug, Giza, Belhaj Ibrahim and Mcharek were each sentenced to 19 years 
and 3 months in prison and to 5 years of administrative control on 6 April 
2004 by the Court of First Instance of Tunis.  Most of them are aged 21.  On 
appeal, the sentence was brought down to 13 years.  It was later confirmed by 
the Cassation Court, the highest judicial body. 
 
Bourguiba, now 20, was sentenced on 16 April 2004 by a Court for Minors to 
25 months of prison.  At the time of his arrest, he was aged 17.  
 
Tahar Gmir and Ayoub Sfaxi, also involved in this case, were sentenced in 
absentia; the former to 19 years and 3 months, the latter to 26 years and 3 
months.  
 
The charges are:  Constitution of a gang for purposes of preparing and 
committing attempts on persons and goods; preparation, transport and 
possession of explosives, devices and materials intended for the making of 
such explosives; theft; attempted theft; and holding unauthorized meetings.  
 
The "evidence" alleged to have been seized has never been exhibited to the 
defendants whose files their lawyers have never been able to consult.   
 
Falsification of arrest dates:  The defendants were arrested in Tunis on 26 
February 2003, according to the official version.  However, news of their 



 16

arrest had already transpired on 18 February 2003.  On 19 February 2003, 
their lawyers had already notified the Public Prosecutor ("Procureur de la 
République") in the Court of First Instance in Médenine, about violation by 
the police of custody time-limits of their clients and their incommunicado 
detention.  
 
While actually arrested on 5 and 8 February 2003 in Zarzis, southern Tunisia, 
no official report accounts for the three weeks they spent in isolation, prior to 
confirmation of their arrests.   
 
Territorial non-qualification of the court:  During a first hearing on 3 February 
2004 (one full-year after arrest), the case was deferred to 2 March 2004.  The 
defense lawyers protested the territorial non-jurisdiction of the Tunis court, 
since the defendants' arrest had taken place in Zarzis.  They requested the 
temporary release of the defendants in light of their age and the absence of a 
criminal record, in addition to the fact that the files were devoid of evidence.  
These pleas were all dismissed.  
 
In March 2004, the lawyers for the defense withdrew from a hearing, 
protesting the examining magistrate's refusal to allow them to see the 
detainees or to get copies of the indictment documents.  They deemed such a 
refusal a violation of the rights of the defense and of the right to a fair trial.  
The detainees abstained from answering the examining magistrate's questions 
in the absence of their lawyers.  
 
The detainees’ families were unable to visit them until May 2003. To protest 
this injustice, the families of the Youth of Zarzis have together gone through 
two hunger strikes in 2003.  Their letters to the authorities and particularly to 
President Ben Ali, to protect their children from injustice remain unanswered. 
 
While they were hoping that President Ben Ali would respond to their 
petitions, the police were sent to harass them particularly during their hunger 
strikes.  The police prevented their neighbours and others from expressing 
solidarity and showing support for the families.  
 
For nearly two years the defendant’s parents and their lawyers have been 
asking in vain for concrete proof of wrongdoing.  A brother of one of these 
prisoners warned that “flagrant injustice might one day tempt some peaceful 
and naturally tolerant Tunisians to resort to violence to resist tyranny.” 
 
The Youth of Zarzis were jailed in the same prison in Tunis.  This allowed the 
families to visit their children together once a week and to split the 
transportation costs.  But their children are no longer held in the same prison 
and the families cannot afford the weekly visit separately.  They feel that they 
are being punished collectively.  
 
In the meantime, parents and relatives are hoping that the day will come soon 
when their “innocent children will return home and the real culprits will be 
brought to justice.” 
 



 17

Independent Tunisian civil society groups consider the release of the Youth of 
Zarzis from prison and the end of the cycle of harassment and injustice 
inflicted on their families as one of their main goals in their campaign for the 
protection of basic rights prior to the WSIS in Tunis (November 2005). 
 
The emerging Committee to Support the Internautes of Zarzis (CSIZ) met on 
January 18 at the Tunisian Human Rights League in Tunis to discuss “the 
alarming health conditions” of the imprisoned young internautes.  They 
decided to seize the opportunity of the 2nd “Prepcom” in Geneva in mid-
February to “widely inform (participants) about the plight of the seven 
imprisoned internautes.”  
 
They also reiterated their conviction that “it is unacceptable on all counts to 
hold the second phase of the WSIS in Tunis while the seven internautes 
continue to stagnate in the prisons of the Tunisian regime.” 
 
The CSIZ said the seven internautes are not receiving the medical care they 
urgently need and are subject to ill-treatment and harassment at the hands of 
prison guards. Abdel Ghafar Guiza has been “systematically tortured, in an 
odiously racist manner due to the color of his skin,” said the CSIZ. 
 
- The Youth of Ariana:  Hichem Saadi, Kamel Ben Rejeb, Mahmoud Ayari, 
Anis Hdhili, Bilel Beldi, Riadh Louati, Kabil Naceri, Ali Kalai, Ahmed Kasri, 
Hassen Mraidi, Sabri Ounais, Sami Bouras; imprisoned. 
 
These twelve students were arrested in February 2003 and sentenced by a 
court in Tunis in June 2004 to prison terms varying from 4 to 16 years for 
“establishing an association in order to commit aggressions and spread fear 
and terror.” 
 
Mohamed Walid Ennaifer was sentenced in absentia on the same charges. 
 
According to human rights lawyers, the young students were arrested near the 
border with neighbouring Algeria, allegedly planning to flee the country and 
travel to Palestine. 
 
Mokhtar Yahyaoui, one of Tunisia’s most respected judges since 
independence, said the case is “as groundless and as fabricated as the case of 
the Youth of Zarzis.” He added that “the tragedy of this country is the absence 
of an independent judicial system.” 
 
On 5 January 2005 and again on 9 February, the Court of Appeal of Tunis 
postponed the proceedings of this case. At the time of publication a new 
hearing was scheduled to take place on 23 February. 
 
Local human rights groups consider the Youth of Ariana as prisoners of 
conscience and maintain that their case is a freedom of expression issue 
because some of the charges are based on documents allegedly downloaded by 
one of the defendants from the Internet. 
 



 18

The defendants told the court that all of the confessions were made under 
torture. 
 
- Jalel and Nejib Zoghlami; imprisoned. 
 
These two brothers were sentenced on 29 December 2004 to eight months in 
prison for politically-motivated charges of “theft, aggression and damage to 
other people’s personal property.”  According to human rights groups this case 
is aimed at silencing Jalel Zohglami, a political activist and editor of a bulletin 
called Kaws Al-Karama (the arch of dignity) and the rest of the members of his 
family known for their opposition to President Ben Ali’s autocratic rule. 
 
Jalel and Nejib Zoghlami are the brothers of journalist Taoufik Ben Brik who 
five years ago went on a long hunger strike to defend his right to freedom of 
movement and expression. 
 
Jalel’s wife, Ahlem Belhaj is the chair of the Tunisian Association for 
Democratic Women (ATFD).  Tunisian human rights groups reported that she 
has been harassed and denied the right to pay visits to her imprisoned 
husband with her son since September 2004. 
 
2. Blocking of websites, including news and information websites, and police 
surveillance of e-mails and Internet cafes. 
 
President Ben Ali has expressed time and again his commitment to the 
development of the Internet while websites are being blocked and young 
people exploring the Web harassed, arrested, tortured and sentenced to heavy 
prison terms following unfair trials. 
 
The government and state-run media constantly trumpet that access to the 
Internet is “free and a fact of life” without any mention of the high price 
internautes like Zouhaier Yahyaoui or others have paid, and continue to pay 
for trying to access forbidden sites or to criticize President Ben Ali and his 
regime on the Internet. 
 
More Tunisians have been arrested for expressing themselves on the Internet 
during the past three years than for views carried by the print media since the 
country’s independence, 48 years ago.  The most symbolic case that gives a 
clear idea about the lack of tolerance of freedom of expression on the Internet 
on the part of the Tunisian government is the case of Zouhaier Yahyaoui.  
 
Zouhaier Yahyaoui established his online magazine TuneZine 
(www.TuneZine.com), in mid-2001, after learning how “to get through 
blocked sites” to quench his thirst for information and communication.  His 
problems started after he posted on TuneZine an open letter sent in July 2001 
to President Ben Ali by his uncle Judge Mokhtar Yahyaoui.  In this letter, 
which the post office returned to the sender under the pretext that the address 
was unknown, and to which the state-controlled media turned a blind eye, 
Judge Yahyaoui denounced the lack of independence of the judiciary in the 
country.   
 

http://www.tunezine.com/


 19

Zouhaier Yahyaoui was arrested on 4 June 2002 in an Internet café in Tunis.  
He was tortured and falsely accused of robbing his “employer,” the owner of 
the Internet café, at a time when he was in fact jobless.  He was also charged 
with “spreading false news” and sentenced to 28 months in prison.  He said he 
was tortured and denied visits by his family and lawyer while in police 
detention.  “I was handcuffed and ill-treated and no one knew where I was for 
five days,” he said. 
 
Internet cafés, known in Tunisia as Publinets, are under tight control by both 
the Ministry of Telecommunications and the Ministry of the Interior.  Access 
to these public Cybercafes may be denied by the owner who is also entitled to 
check anything that is saved on a disk by a customer.  It is the owner’s duty to 
call the police in case the content of what is saved is deemed to be a problem.  
Very often, computers available in Internet cafés are not equipped with disc 
drives or USB plugs. Internet users are asked quite often asked to show their 
ID to the owner or manager of the Internet café.  The owners of public phones, 
faxes, and photocopiers are also required by the police to keep a watchful eye 
on their customers and not to hesitate to ask for their IDs. 
 
Yahyaoui was released on parole at the end of 2003 after serving most of his 
prison sentence.  His courage and local and international campaigns of 
solidarity helped end his ordeal.  But it is unlikely that this young and 
intelligent university graduate will find a job in a country where the job 
market, including the private sector, often awaits the green light from the 
police to offer employment to young job seekers. 
 
Yahyaoui said some of his friends who used to contribute to his online 
magazine have taken refuge in western countries because they felt Tunisia was 
no longer a safe place to live in.  He added that, “Anyone who says anything 
against Ben Ali is considered a terrorist or a traitor.”  President Ben Ali and 
the state-controlled media often accuse rights defenders and political activists 
of “treason” and of “serving foreign interests.”   
 
During the IFEX-TMG mission to Tunisia in January 2005, direct testing was 
carried out of Internet blocking. The tests carried out through Internet Service 
Provide 3S GlobalNet indicated at least 20 news and information websites 
were blocked by Internet filtering systems.  
 
A list of these sites is provided at Annex 2. These sites are all available outside 
Tunisia and none appear to carry material which could justify blocking on the 
basis of internationally agreed freedom of expression standards. What they 
have in common is that they provide information and points of view which are 
independent and which are sometimes critical of the Tunisian government. 
 
We found similar patterns of website blocking through other Internet Service 
Providers when tested through proxy servers and this suggests that website 
blocking is specific, is systematic and is centrally controlled.  
 
A possible exception may apply to Internet Service Providers whose Internet 
access is not only through the Tunisian Internet Agency but also through 
satellite. 



 20

 
The Internet blocking appears to be performed by the software application 
SmartFilter Version 3. Smartfilter is an application developed and marketed 
by a US company, Secure Computing. This application provides a series of 
website categories which may be switched on or off. In addition it allows for 
unique blocking of specified URLs. 
 
The Tunisian use of Smartfilter appears to have the categories of nudity, 
pornography and anonymisers switched on. In addition a number of unique 
URLs are switched on to ensure website blocking. These include the news and 
information websites listed at Annex 2. 
 
The technology provides flexibility for specific URLs to be switched on or off 
at short notice and we gathered anecdotal evidence that accessibility of some 
websites does vary from time to time. For years, for instance, the sites of 
international human rights groups, such as Amnesty International, Human 
Rights Watch, Human Rights First, and the Committee to Protect Journalists 
have been systematically blocked.  So have been the sites of foreign 
newspapers such as French dailies Le Monde and Liberation and the satirical 
weekly Le Canard Enchaine and the monthly Le Monde Diplomatique. These 
sites were available in January 2005 while others, mainly those giving 
alternative Tunisia perspectives on Tunisia, remained blocked. 
 
Amnesty International-Tunisia reported that the websites of the London-
based international human rights group and of some of its sections in 
countries including France and Canada were no longer blocked at the end of 
January. Its own site, AI-Tunisia, was reported by members of the board of 
AI-Tunisia to be briefly accessible during the visit paid to Tunisia by the IFEX 
delegation. Members of the Board deemed this “not purely coincidental.”  
 
On 30 January Fathi Chamkhi, spokesperson for the Tunisian section of the 
Rally for an International Alternative of Development (le Rassemblement 
pour une alternative internationale de developpement, RAID-Tunisie), also 
known as the Tunisian section of ATTAC, reported that the site of his group 
can now be viewed in Tunisia for the first time in 5 years.   
 
Chamkhi said in a press released carried by the daily online magazine 
Tunisnews, “the recent visit to Tunisia of the IFEX Tunisia Monitoring Group 
“obviously contributed to this development.”  He added that the former 
campaigns to free Zouhaier Yahyaoui from prison and the current ones to 
release the Youth of Zarzis and Ariana also contributed to the decision to stop 
blocking the website of RAID-ATTAC Tunisia.  So did the struggle of Tunisian 
independent NGOs and journalists that “helped lift part of the veil which hides 
the Tunisian regime’s practices which stifle liberties.”   
 
Such pressure was reported to have led the government to temporarily lift 
blocking of local and international rights groups and newspapers and 
magazines particularly when Tunisia hosted international meetings and 
visitors.   
 



 21

Different independent editors whose websites are posted outside the country 
said the reasons why the internet is so tightly controlled by ISPs close to the 
regime, including President Ben Ali’s daughter and the state-run Tunisian 
Internet Agency, are purely political.   
 
Editors of online magazines resorted to the Internet because of the absence of 
independent journalism and because the government has failed so far to stifle 
freedom of expression completely on the Internet thanks to proxies and 
pressure from the international community. 
 
Sihem Ben Sedrine, Naziha Rejiba, co-editors of Kalima and Nadia Omrane, 
editor of Alternatives Citoyenne (Citizens’ Alternatives), used to contribute to 
independent papers like Ar Rai (The Opinion), Le Phare (The Lighthouse), 
and Le Maghreb, which were forced by the government to close down several 
years ago. 
 
According to the Tunisian Human Rights League, the tight police surveillance 
of the Internet and the harassment and imprisonment of Zouhair Yahyaoui 
and Abdallah Zouari has had a negative impact on the rate of Internet use. 
 
“In Latin America the rate is 1,000 Internet users per 10,000 inhabitants and 
in South and East Asia it is 2,000 per 10,000 inhabitants.  In Tunisia, this rate 
is 750 per 10,000 inhabitants,” said the LTDH adding that most Internet users 
in Tunisia work for the government and personal accounts amount to only 
7.5% of Internet users. The LTDH also reported that there are 0.3 Internet 
cafes  per 10,000 inhabitants in Tunisia, while in neighboring Algeria there 
are 4 times as many, i.e.: 1.3 Internet cafes per 10,000 inhabitants.   
 
The Tunisian government has its own statistics: “900,000 Internet users; 12 
ISPs, including 5 belonging to the private sector; 310 Internet cafes at the end 
of 2004.” 
 
3. Blocking of the distribution of books and publications. 
 
The Tunisian book market is relatively small.  It is divided between French 
and Arabic language texts.  There are over 40 publishers in Tunisia, both 
private and public.  Most of them are small publishers.  The largest ones are: 
Cérès Editions (private), Sud Editions (private), Maison Arabe du Livre 
(public).  
 
Small publishers often faced fiscal controls as a form of intimidation and 
pressure and scores of their books were blocked at the “legal depot.” So was 
recently a book on sexuality by a female writer. 
 
As required by the Press Code, the printer deposits a certain number of books 
but never gets the “récépissé” (receipt) from the authorities.  Thus, the book in 
question is withheld from distribution even after completing the formal 
procedure of the legal depot.  Another book by the son of Mohieddine Klibi, 
one of the figures of the national struggle for independence has never been 
authorized.  
 



 22

Mohamed Talbi’s books on Islam are continuously blocked in the “legal 
depot.”  Talbi, a former Dean of the Faculty of arts in Tunis and one of the 
most prominent scholars and advocates of dialogue between religions and of 
freedom of expression has also seen all of his books, released years ago by the 
Tunisian censors, disappear from book stores.  His latest book “Penseur Libre 
en Islam” (Free Thinker in Islam) published in France in 2003 by Albin 
Michel is still denied access to the Tunisian market. 
 
His French publisher sent him 25 copies, but the Ministry of the Interior 
confiscated them, without giving him a receipt. 
 
”Nearly two years ago, I asked at the Ministry of the Interior humbly and 
politely for a document explaining that my book is banned.  They refused, 
claiming that the book might be allowed to be on sale one day,” said this 
elderly scholar. 
 
There is no such thing as a free flow of books and publications among Arab 
States, or from, say, France to Tunisia.  The Tunisian authorities carefully 
censor foreign books that come into the country.  
 
Talbi said: “One day the customs seized a book I bought in Rome called ‘le 
catechisme de l’Eglise catholique’ and later asked me what’s the meaning of 
catechism?” 
 
Talbi, who chairs an unauthorized freedom of expression group called OLPEC 
(Observatoire de la liberte de presse, d’edition et de creation), questioned the 
use of international freedom of expression groups’ presence at the WSIS, if 
Tunisians like him are denied free access to the local media. 
 
Moncef Marzouki, former head of the LTDH and spokesperson of CNLT 
and currently head of an unauthorized political group, the Congress for the 
Republic (Congres pour la Republique) has seen his books vanish from 
Tunisian book stores.  Even those dealing with human rights and health 
education and some of his latest books on the struggle for democracy and 
human rights in the Arab world have been published outside Tunisia, 
including Morocco.  
 
Several books criticizing the Tunisian government’s poor human rights record, 
including a recent book by Sihem Ben Sedrine and Omar Mestiri titled 
“L’Europe et ses despotes” (Europe and its Despots), have been published in 
France.  At Tunis Carthage Airport books brought by Tunisians, particularly 
rights activists and dissidents are often confiscated by the customs agents.  
Ben Sedrine has seen more than once recently copies of her book confiscated. 
 
There are no clear guidelines in terms of censorship and preventing 
distribution of books and publications.  Such arbitrary behaviour has 
undoubtedly dealt an unprecedented blow to creativity and artistic life as self-
censorship seems to have become second nature among Tunisians. 
 
There is no rational explanation, for instance, of the confiscation in late 
November 2004 at Tunis Carthage Airport of ten books brought from Cairo by 



 23

Neji Merzouk, member of the board of the LTDH and head of a small 
publishing group called “Samed” based in Sfax, Tunisia’s second largest city.  
Aside from the Annual Report of the Cairo-based Arab Human Rights 
Organization, the remainder of the nine confiscated books had nothing to do 
with Tunisia.  Some were very critical of radical Islam, which the Tunisian 
government claims to be combating.  Among the confiscated books was also 
“Emarat Yacoubian” (The Yacoubian Building), a best-seller by Egyptian 
novelist Alaa Al Aswany! 
 
Two books in Arabic published by Merzouk’s group, “Samed”, have, since 
2003, been awaiting authorization to make it to the book stores.  The first one 
is a novel by Nejib Saadaoui titled “Mesbah El-Jarboue:  a Hero from the Land 
of Fig and Olive Trees”; the second one is a collection of poems written by 
Kamel Ghali titled “Beautiful Doubt.” 
 
In 1996, the police stormed Samed publishing house in Sfax and later the 
same day his home in Chebba and seized 12,869 copies of 13 books which had 
been authorized for sale years ago by the government.  His petition dated 23 
May 1996 to the Minister of the Interior, protesting this abuse of power 
remains unanswered. 
 
According to the banned League of Free Writers, “Samed” is the last Tunisian 
“combat publishing house” which may play a role similar to the role of Sihem 
Ben Sedrine’s defunct Aloès publishing house, “although to a much lesser 
extent.”  Aloès publishing house was broken into twice in December 1999 by 
individuals thought to be members of the political police, and all its computer 
equipment was taken.  
 
Hafidha Chekir, a law professor and human rights defender, saw in 2000 
her book “Les Droits des femmes entre les textes et les resistances” (Women’s 
Rights between the Legislative Texts and Resistance to Change) put on sale in 
Tunis by Chama Publishing House.  Nearly six months later, the book was 
suddenly withdrawn from book stores by the authorities under the pretext 
that it needed the “Depot legal”!  Ironically this book has not been recently 
withdrawn from the shelves of the library of the Faculty of Law and Political 
Science where Chekir has been teaching for more than 25 years.  
 
Chekir’s book is based on the research and findings of her doctoral thesis for 
which, in 1998, she was awarded the Human Rights Prize by the French 
Society for International Law. 
 
In 2004 the Tunis-based Arab Institute for Human Rights sent to the printer a 
manuscript in Arabic written by Hafidha Chekir entitled “Guide about the 
participation of Arab women in Political Life.”  The book is still awaiting 
authorisation following the customary “Depot legal.” 
 
This arbitrary behaviour in the field of publishing and distribution of books 
and publications often in line with the official discourse on human rights, 
modernity and radical Islam has been gaining ground since President Ben 
Ali’s coup, which Tunisian journalists are instructed to refer to as “the 
change.”  



 24

 
The Tunisian section of Amnesty International waited nearly five years 
after completing the formalities related to the “depot legal” before being 
allowed to use a guide book on human rights education. This guide, prepared 
at the end of the 1990s in cooperation with the Norwegian section of Amnesty 
International, would not have been released without an international 
campaign backed by some influential sections of the movement. 
 
For years AI-Tunisia has seen thousands of documents, including Amnesty 
International’s Annual Report, blocked at customs, its phone and fax lines 
frequently cut off and its mail regularly stolen from its letter box.  
“International pressure can bear fruit and help loosen the grip of this 
autocratic and perverse state which stifles basic liberties,” said a former chair 
of AI-Tunisia. 
 
The Tunisian Association of Democratic Women has been waiting 
since 1994 for the authorities to allow the release of a book titled “Violence 
against Women.” The book is a compilation of papers and remarks presented 
at an international seminar held in Tunis in November 1993.  A poster 
designed by this independent and beleaguered association to raise women’s 
rights awareness and protect them from violence has also been withheld since 
1993 at a printing house following instructions from the authorities. 
 
Despite all the obstacles and harassment facing independent publishers, the 
government has, for years, been discussing a draft convention with the 
Tunisian Publishers Union (L’Union des Editeurs Tunisiens, UET) aimed 
apparently at further controlling the publishing sector.  The UET which was 
established in 1972 but remained rather dormant for more than a decade, 
began to demonstrate interest in the promotion of reading and books through 
an increased participation in various book fairs (Paris, Arab world).  Its 
current membership is nearly 40 publishers representing 70% of the Tunisian 
publishing industry.  
 
The draft convention defines guidelines on ways of establishing a publishing 
house and distributing “cultural books” and describes sanctions which might 
be inflicted on publishers.  Sanctions could go as far as closing down the 
publishing house in cases where the minister came to the conclusion that the 
publisher “committed a professional mistake or ethical violation.” 
 
The circle of freedom of expression is narrowing, not only among publishers, 
but also amid prominent historians committed to scientific research, such as 
Abdel Jelil Temimi founder and head of the Temimi Foundation for 
Scientific Research and Information (www.refer.org/fondationtemimi). 
This foundation has earned a reputation during the past years for crossing 
“red lines’ by shedding light on the recent history of Tunisia and issues such as 
censorship in the Arab world.  The papers and conclusions of its first 
conference on censorship in Arab countries held in 2000 are still awaiting the 
green light from the Tunisian authorities to be made public.  This negative 
attitude on the part of the Tunisian government did not dissuade the Temimi 
Foundation from organizing, at the end of November 2004,  its second 
conference on Censorship in the Arab world. 

http://www.refer.org/fondationtemimi


 25

 
The Temimi Foundation, which is enjoying a margin of freedom of expression 
unparalleled in the state-run research centers and universities, has been 
waiting for nearly ten months for the government’s decision to allow the 
release of a book containing testimonies on the confrontation between the 
ruling party and the Tunisian General Workers Union (UGTT) in 1978, known 
as the “Black Thursday”, which led to scores of dead and wounded among the 
population.  Apparently the censors did not appreciate the testimony of one of 
the main protagonists during that crisis, Taieb Baccouche, former Secretary 
General of the UGTT and currently president of the Arab Institute for Human 
Rights. 
 
Furthermore, several books by Tunisians forced into exile, including Ahmed 
Manai, Sadri Khiari, Taher Labidi, Olfa Lamloum, Taoufik Medini, Mohamed 
Mzali and Rached Ghannouchi, have not been allowed to make it to the 
Tunisian state-controlled book market. Neither have books on Tunisia 
recently written by French journalists Nicolas Beau and Jean-Pierre Tuquoi 
and French Academics Michel Camau and Vincent Geisser… or Canadian 
academic Lise Garon.  
 
4. Restrictions on the freedom of association, including the right of 
organizations to be legally established and to hold meetings. 
 
Despite 8,000 officially-acknowledged associations in Tunisia, only a dozen 
associations are really independent, such as the Tunisian League for Human 
Rights, The Tunisian Association for Democratic Women, the Tunisian 
Section of Amnesty International and the unacknowledged National Council 
for Liberties in Tunisia, the League of Free Writers and the Tunis Centre for 
the Independence of the Judiciary. The remaining thousands of associations 
which the government and the state-run media ironically call NGOs are tightly 
controlled by the Ministry of the Interior and the ruling party. Even members 
of the board of sports and cultural clubs have to be approved by the 
authorities. 
 
Most of the associations the authorities send to international gatherings as 
“NGOs” are government sponsored organisations which can not be considered 
independent of the ruling powers.  
 
Truly independent associations must work clandestinely. Their 
communications (mail, email, fax) are controlled and it is not uncommon for 
them and their leading figures and members to receive viruses or groups of 
200 or 300 identical e-mails from unknown users, which blocks their e-mail 
servers. Their mails and parcels are very often opened or do not reach the final 
recipients. Phone conversations are tapped and freedom of movement is very 
often infringed whether internally or externally.  
 
All the independent NGOs the IFEX delegation met seek legal recognition 
from the Tunisian government. Legal status would allow them to act with 
greater freedom. In other words, the situation of freedom of expression in 
Tunisia, including freedom to publish, will not improve as long as 
independent NGOs are not officially acknowledged by the authorities. 



 26

Effective acknowledgement is a step – albeit a necessary one- on the road to 
better freedom of expression in Tunisia.  
 
The increasing legislative and administrative restrictions on the right to 
freedom of association have led many civil society activists, particularly since 
1998, which coincided with the 50th anniversary of the Universal Declaration 
of Human Rights, to establish groups and exercise their right to freedom of 
association and assembly without prior authorization from the government.   
 
The National Council for Liberties in Tunisia 
 
The CNLT was established in December 1998 by a group of human rights 
defenders following unprecedented attacks on the LTDH, which was forced 
into hibernation in 1992.  The CNLT’s monitoring of human rights violations 
prompted continuous violent reactions against its leading members including 
arrests, physical assault, and harassment.   
 
Nearly 150 plain-clothed policemen blocked the entry to a CNLT meeting on 
11 December 2004 in Tunis.  “Many of our members were assaulted on that 
day by the police.  Three of them were injured, including one who had his ribs 
broken,” said Sihem Ben Sedrine.  Another meeting of the CNLT coincided 
with the visit of IFEX members to Tunisia in January.  CNLT militants were 
denied access to their office on Abu Dhabi Street in the center of Tunis on 16 
January 2005 by scores of plain-clothed policemen. 
IFEX members noted the presence of some of these policemen when they later 
visited the CNLT office.   
 
Unauthorized NGOs generally hold their meetings at the homes of their 
leading figures, but militants are often prevented from taking part in what the 
authorities consider “illegal meetings.”   
 
The Association for the Struggle against Torture. 

 
Another unauthorized group is the Association for the Struggle Against 
Torture in Tunisia.  “When we talk to each other over the phone, the police 
quickly turn up.  Our phones are obviously tapped.  Nearly one year ago 
almost 40 plain-clothed policemen circled my office.  It’s a way to discourage 
us and deny us the right to operate within the framework of the law,” said 
Radhia Nasraoui. 
 
On 8 June 2004 Nasraoui and other founding members of the Association for 
the Struggle Against Torture in Tunisia were assaulted by nearly 17 plain-
clothed policemen and were prevented from turning in the application for 
legal status for their group to the authorities in Tunis.  Ridha Barkati, 
treasurer of the group and brother of a political activist who died under 
torture several years ago was thrown into a taxi and ordered to leave. 
 
The International Association for the Support of Political Prisoners 
(L’association internationale de soutien aux prisonniers politiques). 

 



 27

This group, which is very active as far as shedding light on the plight of nearly 
five hundred political prisoners and former political prisoners, was 
established nearly three years ago. Members of the board were assaulted and 
harassed by the police when they first tried in 2002 to deposit their 
application for legal status. They were told by the police there was no such 
office which would deal with their application! Later they sent their 
application through the registered mail to the competent authorities, but the 
envelope containing the application was opened and returned to them with no 
comment or the long-awaited receipt.  
 
The head of the group, Mohamed Nouri, and other members of the board, 
including Saida Akremi and Samir Ben Amor are constantly harassed and 
followed by the police. Plain-clothed policemen are regularly posted in front of 
their offices and to intimidate their clients. Their homes are often under police 
surveillance too.  
 
Nouri, Akremi and Ben Amor are lawyers. Nouri’s problems started nearly 15 
years ago when the government sued him in a military court because of an 
opinion piece run by the weekly El Fajr in which he argued that the military 
courts are unconstitutional. He was sentenced to six months’ imprisonment, 
but was released after more than eight months. 
 
The Centre for the Independence of the Judiciary (Le centre de Tunis pour 
l’indépendance de justice). 
 
Attempts by this group, established by scores of lawyers and law professors 
nearly two years ago, to secure legal recognition from the authorities has so far 
failed. 
 
The group is headed by one of the country’s bravest and most respected 
judges, Mokhtar Yahyaoui. His open letter to President Ben Ali urging him in 
2001 to put an end to the lack of independence of the judiciary, was highly 
appreciated by human rights defenders and democracy advocates. But he had 
soon to pay a very high price for his courage. He was fired from his job and 
physically assaulted by thugs in the streets of Tunis and saw his nephew 
thrown in prison only for posting his open letter on his website. 
 
The daily harassment by plain-clothed policemen of the workers who were 
painting and refurbishing his office which he planned to turn into a law 
practice led him in September 2004 to change his mind regarding the 
possibility of practicing law in such dire conditions. 
 
The League of Free Writers 
 
The league of free writers is not officially approved by the authorities. LFW 
has two requests: 1. Implementation of the Press Code (“Hand out the 
receipt!”), 2. Non-application of the Press Code to books, or abrogation of the 
Press Code. 
 
The history of the League of Free Writers (LFW) is a good example of how the 
Tunisian authorities do not respect the right to assemble. The LFW deposited 



 28

its statutes on 13 July 2001. This, in itself, had not been easy. Sometimes, the 
authorities, which are aware of when the statutes will be deposited by a would 
be association, simply block the official building’s entrance (physically) or 
simply do not hand out the receipt which they should be handing out when 
statutes are deposited. This is for instance the case of Raid - ATTAC Tunisia. 
The authorities never handed out the receipt to them, thus preventing them 
from going to court for a non-existing decision.  
 
Within two months, the authorities informed LFW that it would not be 
approved. FLW filed a complaint with the administrative tribunal in February 
2004. The tribunal sent a questionnaire to LFW and to the Ministry of 
Culture. The latter one gave 3 reasons for refusing to approve the LFW:  
 
- There is already a union of Tunisian writers. 
- The adjective “free” is a problem. It seems the association would exclude 
writers who are not free.   
- One of the articles of the statutes stipulates that the LFW would defend 
writers’ interests, thus being more of a trade union than an association.  
 
The administrative tribunal, whose decisions are not compulsory, has not 
reached a final decision yet. It is not expected to do so before 2007.  
 
Interestingly, the OLPEC was given the same reasons for not being officially 
approved.  
 
Observatory of the Freedom of the Press, Publishing and Creativity (OLPEC). 
 
OLPEC was founded in 2001. The authorities refused to acknowledge receipt 
of OLPEC’s official request for approval in 2001. OLPEC was finally given a 
receipt on 3 May 2001. Within three months, the authorities, as they are 
required by law, informed OLPEC that it would not be approved. The goals of 
OLPEC are as follows:  
 
- Investigate censorship of books, the press and artistic activities; 
- Publish regular reports on the situation of freedom of expression; 
- Issue alerts on particular cases of infringement of freedom of expression; 
- Propose reforms to improve the situation of freedom of expression in 
Tunisia.  
 
OLPEC filed a complaint with the administrative tribunal in 2001. The case is 
still pending. It should be noted that very often it is not even possible to file an 
official complaint because the authorities did not acknowledge receipt of the 
official request for approval As in the LFW case, the reasons put forward by 
the Ministry of Culture in the OLPEC case are:  
 
- Name not appropriate.  
- Goals of the association broad enough for it to be a political organisation.  
 
The Tunisian section of the Rally for an International Alternative of 
Development (le Rassemblement pour une alternative internationale de 
developpement, RAID-Tunisie). 



 29

  
This group was established in 1999. Out of nearly 40 local sections of this 
international movement, only the Tunisian section is not granted legal status.  
Its spokesperson, Fathi Chamki is one of the most harassed civil society 
activists.  He ha been tortured, ill-treated and arbitrarily jailed for nearly one 
month during the past years.  The members of the association are harassed. 
They are under tight police surveillance.  Their freedom of movement is 
severely curtailed and their phone and mail communications are intercepted.  
 
The Ministry of the Interior warned in June 2004 the Tunisian League for 
Human Rights and the Progressive Democratic Party against hosting the 
second Congress of the Tunisian section of the Rally for an International 
Alternative of Development. In October 2004, militants of this group were 
prevented by the police from accessing the headquarters of the Democratic 
Forum for Labor and Liberties to hold their second congress. “International 
solidarity can decisively help in forcing the dictatorial regime to back down 
and let us hold our second congress,” said Chamkhi. 
 
Political parties critical of President Ben Ali’s policies are also subject to 
attacks and assaults on their leading members, even though their parties have 
been already granted recognition. For instance, the Progressive Democratic 
Party (le Parti democratique progessiste, PDP) and the Democratic Forum for 
Labor and Liberties in Tunisia (le Forum democratique pour le travail et les 
libertes, FDTL) are not treated by the authorities on an equal footing, even 
with less important political groups. They are kept under constant police 
surveillance and denied facilities granted to other minor political groups 
mainly because they boycotted the 2004 elections. 
 
Led by Moustafa Ben Jaafar, former member of the board of the LTDH, 
the Democratic Forum for Labor and Liberties, which waited 8 years before 
being granted legal status in 2002, is currently being harassed and taken to 
court by individuals believed to be close to the Ministry of the Interior.  The 
problems of Ben Jaafar increased suddenly increased after the decision of his 
political group in January 2004 to boycott what they called the “mock 
presidential and legislative elections.”  
 
Most of the unauthorized human rights and political groups have called 
repeatedly, in vain, on the authorities to abide by the Constitution, the 
International Covenant for Civil and Political Rights and the Declaration of 
the Right and Responsibility of Individuals, Groups, and Organs of Society to 
Promote and Protect Universally Recognized Human Rights and Fundamental 
Freedoms, adopted by the U.N. General Assembly on 9 December 1998. 
 
In its “Remarks regarding the preliminary conclusions of the IFEX delegation 
to Tunisia” the Tunisian External Communication Agency said, “Each 
Tunisian is free to join, or not to join, any association,” and “Tunisian civil 
society is remarkably dynamic.”   
 
It singled out the Tunisian Association of Journalists as an example of an 
association which publishes “each year its own report on the state of the press 
in Tunisia.”   



 30

 
In fact, the Tunisian Association of Journalists used to be one of the most 
independent journalists’ groups in the Arab world until it was forced in 1993 
by the authorities to support the candidacy of President Ben Ali.  
 
The Tunisian Association of Journalists, an example of independence or a tool 
of propaganda?  

 
The Tunisian Association of Journalists repeatedly turned a blind eye to 
mounting attacks on the media and harassment and imprisonment of 
journalists.  Its decision to award its “Golden Quill” to President Ben Ali in 
December 2003 led to its suspension in March 2004 by the International 
Federation of Journalists and prompted independent Tunisian journalists to 
establish in May 2004 a new trade union (Le syndicat des journalistes 
tunisiens). 
 
Its latest report on the state of the press in Tunisia was largely distributed 
outside the country and among the Western diplomatic community based in 
Tunis. The report appeared to be part of a strategy backed by the government 
to influence the International Federation of Journalists to lift the suspension 
of Tunisian Association of journalists during the IFJ Congress in Athens in 
May 2004. 
 
The Tunisian authorities usually advise international visitors to meet with the 
chairs of the Tunisian Association of Journalists and the Tunisian Association 
of Newspaper Editors expelled by the World Association of Newspapers in 
1997 for its lack of defense of press freedom in Tunisia.  Both associations 
have been led during the past 15 years by members of President Ben Ali’s 
ruling party, the Constitutional Democratic Rally (RCD).  So have been other 
groups established by the authorities to spread the illusion of a dynamic and 
pluralistic civil society.  
 
Such state-run groups are subsidised by the authorities and encouraged to 
take part in international conferences, including the WSIS. Tunisian rights 
and political activists find it ironic that these state-run groups are considered 
as NGOs and granted accreditation to the WSIS while their groups are denied 
accreditation simply because they have no legal status under their autocratic 
regime. 
 
5. Restrictions of the freedom of movement of human rights defenders and 
political dissidents.  
 
Civil society activists are sometimes put under house arrest for very short 
periods of time, in violation of their right to freedom of movement and 
expression. They are denied the right to leave their home to take part in 
meetings, even when the meeting is held at the headquarters of authorized 
political or human rights groups. No written explanation is provided, only oral 
warning of the consequences of not abiding by such an arbitrary decision. 
 
Abdallah Zouari; harassed 
 



 31

Zouari used to write for the Islamist weekly Al-Fajr until the government 
banned it in 1991.  One year later he was sentenced by a military court to 11 
years in prison and five years of “administrative control” for belonging to “an 
illegal organization” and planning “to change the nature of the state.”  
 
Since his release from prison in June 2002, he has been kept under virtual 
house arrest in the suburbs of the small town of Zarzis, nearly 500 km. south-
east of Tunis. Nine policemen closely watch him 24/7 at his parents-in-law 
house where the Ministry of the Interior has ordered him to remain.  
 
Zouari’s freedom of movement and expression are tightly restricted. In July 
2003 a cantonal court sentenced him to four months in prison for 
“defamation.”  The case followed an argument he had with the owner of an 
Internet café who denied him access, on instructions from the police.  One 
month later, he was arrested and convicted of violating his “administrative 
control” and sentenced to nine months in prison.  This second case followed a 
visit with three human rights lawyers to a local market, nearly 40 km. from 
Zarzis.  
 
A contributor to blocked web magazines, NahdhaNet (www.nahdha.net), 
Kalima (www.Kalima.tunisie.com) and Tunisnews (www.tunisnews.com), 
Zouari is not welcome to use Internet cafés which are under regular police 
surveillance.   
 
For the second time in less than one year, Zouari went on hunger strike on 23 
January 2005 to bring attention to his plight, to defend his right to express 
himself and to work freely, and to live under the same roof with his wife and 
children. They live in the residential city of El-Mourouj, in the southern 
suburbs of Tunis. 
 
 – Sihem Ben Sedrine and Neziha Rejiba; harassed. 
 
Respectively, editors of the French and Arabic sections of the online magazine 
Kalima (www.Kalima.tunisie.com) and human rights defenders, Ben Sedrine 
and Rejiba are often harassed and are under continuous police surveillance.  
Scores of plain-clothed policemen are sometimes in front of their respective 
homes. 
 
Both Ben Sedrine and Rejiba, also known as Um Zyed, became among the 
favorite targets of the Tunisian political police, for shedding light on human 
rights violations and crossing “red lines”, such as criticizing President Ben 
Ali’s autocratic rule and the involvement of members of his family in shady 
business deals.  Ben Sedrine was arbitrarily detained for weeks in 2001 after 
tackling the issue of corruption in Tunisia during a program aired by a 
London-based satellite channel. 
 
Rejiba was given a suspended sentence of eight months and a fine of 1,200 
Dinars (nearly $1,000 U.S.) for allegedly violating foreign currency laws. 
Human rights lawyers said the charges “are fabricated and aimed at tarnishing 
her image because of her political activities and courageous articles.” This 

http://www.nahdha.net/
http://www.kalima.tunisie.com/
http://www.kalima.tunisie.com/


 32

suspended sentence and fine came after Rejiba criticised the overwhelming 
presence of President Ben Ali’s portraits in the public sphere  
 
Other human rights defenders and political activists are also popular targets 
for the plain-clothed political police.  The long list of the frequently harassed 
human rights defenders and dissidents of different political trends include: 
 
Radhia Nasraoui, Moncef Marzouki and his brother Mohamed Ali Bedoui 
(now living in Western Europe, after being arbitrarily imprisoned and fired 
from their respective positions as medical professor and teacher), Hamma 
Hammami, Nejib Hosni,  Mokhtar Yahyaoui, Raouf Ayadi, Zouhaier Yahyaoui, 
Mohamed Nouri, Lassad Jouhri, Taoufik Ben Brik, Sadri Khiari, Saida 
Akremi, Mohamed Jemour, Bechir Essid, Slah Jourchi,Souhaier Belhassen, 
Ahlam Belhaj, Khedija Cherif, Alya and Khemais Chamari, Hedhili 
Abderrahmane, Samir Ben Amor, Mokhtar Trifi, Anouar Kousri, Ali Ben 
Salem, Salah Hamzaoui, Mustapha Ben Jaafar, Hachemi Jegham, Omar 
Mestirti, Abdel Kader Ben Khemis, Abdel Wahab Maatar, Noureddine Bhiri, 
Ridha Barkati, Chokri Latif, Fathi Chamkhi, Mongi Ben Salah, Ayachi 
Hammami, Moncef Ben Salem. 
 
Many Tunisian dissidents living abroad, particularly in France, such as Ahmed 
Manai, Mondher Sfar and Taher Labidi, have been harassed and physically 
assaulted during the past years by “unidentified” thugs. 
 
Relatives and children of political or rights activists living in Tunisia or in exile 
and former prisoners of conscience, mainly Islamists, are among the favorite 
targets of the Tunisian police.  Many Tunisians have also paid a heavy price, 
varying from losing their job to imprisonment for simply assisting some of the 
needy families of imprisoned Islamist activists. 
 
– Slim Boukhdhir; assaulted and harassed 
 
Boukhdhir was assaulted during a news conference on  
7 August 2004 by thugs allegedly close to one of President Ben Ali’s brothers-
in-law.  Subsequently he lost his job as contributor to “Akhbar Al-Joumhurya” 
(News of the Republic) and was harassed and received threats over the phone 
warning him against going public with his case. 
 
- Lotfi Hajji and Mahmoud Dhaouadi; harassed 
 
Hajji and Dhaouadi are respectively the chair and the secretary general of the 
Tunisian Syndicate of Journalists established in May 2004. They were 
summoned on 16 August by the Director of the Political Affairs at the Ministry 
of the Interior who questioned the legal grounds of the new syndicate and its 
issuing of press releases. 
 
Hajji and Dhaoudi told the government official that under the Labor Code, no 
authorization is needed to establish a syndicate. 
 
On the other hand, Hajji, who is a former sub-editor of the weekly Realites 
and known for his independent views was in 2004 denied accreditation as 



 33

correspondent of the Qatar-based satellite channel Al-Jazeera.  The Tunisian 
External Communication Agency informed Al-Jazeera of the decision to deny 
Hajji accreditation. 
 
Tunisia is one of the few countries in the world to have refused to allow Al-
Jazeera to have an office in Tunis.] 
 
- Fatih Chamki, spokesperson of the Tunisian section of the Tunisian section 
of the Rally for an International Alternative of Development (le 
Rassemblement pour une alternative internationale de developpement, RAID-
Tunisie), also known as the Tunisian section of ATTAC, was prevented from 
attending a meeting of the Tunisian League of Human Rights on 16 January. 
Early in the morning, Chamkhi informed the representatives of the six 
organizations of IFEX visiting Tunisia that he had unexpectedly found himself 
under house arrest. 
 
He explained over the phone that as he was about to start his car’s engine, 
three police cars circled his vehicle to prevent him from going anywhere. He 
was about to depart to attend a meeting of the Kairouan section of the 
Tunisian League for Human Rights. The city of Kairouan is nearly 140 
kilometers south of Tunis. One of the policemen made it clear to Chamkhi that 
he had better not go anywhere this day.  
 
Chamkhi, concerned that should he ignore this instruction, he would risk 
facing police brutality, decided to stay home that day. Sarah Carr, 
representative of the Egyptian Organization for Human Rights (EOHR) and 
Alexis Krikorian (IPA) volunteered to pay a visit to Chamkhi’s home in the 
southern suburbs of Tunis to have a clear idea how civil society activists’ 
freedom of movement is violated in Tunisia. 
 
Hundreds of former political prisoners are like journalist Abdallah Zouari 
under constant police surveillance and unable to leave the area where they are 
residing without prior authorization from the police. Zouari was closely 
followed by a Toyota car with two pain-clothed policemen when he came to 
meet with us at the entrance of his village on a motor bike on 18 January. The 
police car followed him when he led us first to his home and later to meet with 
the parents and relatives of the Youth of Zarzis. 
  
Many of the political and human rights activists who came to meet with the 
delegates representing IFEX members at a hotel in Tunis were followed by 
plain-clothed policemen. Plain-clothed police were closely watching the hotel 
and our visitors day and night during our stay. The whereabouts of the IFEX 
delegation were constantly monitored by police officers.  
 
Human rights defenders and political activists and former political prisoners 
and their close relatives are often denied the right to travel, even though they 
have a passport. Many of them resorted to hunger strikes during the past 
years before the Tunisian authorities accepted often under international 
pressure to hand them their passports or allow them to leave the country. The 
longest hunger strike was launched in 2000 by journalist Taoufik Ben Brik 
after he was prevented from travelling to France. 



 34

 
Among Tunisian rights defenders currently denied the right to leave the 
country are Mokhtar Yahyaoui and Mohamed Nouri. The authorities 
fabricated legal cases to prevent them from travelling. Human rights groups 
believe that the legal cases are politically motivated and in violation of the 
right to freedom of expression and movement. 
 
The persons in charge of truly independent associations and political groups 
whether acknowledged or not by the authorities seem to be regularly followed 
by the Police.  
 
6. Lack of pluralism in broadcast ownership, with only one private radio 
broadcaster and one private TV broadcaster. 
 
The decision made public by President Ben Ali on 7 November 2003 to open 
the audiovisual sector to private initiative, for the first time since the 
independence of the country, left many Tunisians indifferent. 
 
Even the state-controlled Tunisian Association of Journalists (AJT) noted, in 
its report on the state of the press in 2003, the lack of transparency which 
characterized the decision to single out Radio Mosaique as the first private 
radio station.  
 
“It has been privileged to go on the air in the absence of general guidelines for 
all candidates willing to establish a private radio station,” said AJT in its 
report which was distributed mainly outside the country.  
 
The Tunisian Human rights League (LTDH) said the Tunisian authorities 
ignored Article 20 of the Communications Code which stipulates that 
invitations to tender should be brought to the public attention via the press. 
 
LTDH whose report “Media under Watch” has been prepared by a group of 
independent journalists and a media expert, described Nour Eddine Boutar, 
owner of Radio Mosaique, as “a former journalist for the daily Eshourouq who 
has distinguished himself by his absolute and zealous allegiance to the power 
in place.” 
 
Radio Mosaique broadcasts four brief news bulletins per day and airs 
President Ben Ali’s full speeches after consulting with the official news agency 
TAP.  During the electoral campaign in October 2004, the station favored 
President Ben Ali over his challengers. Only information promoting Ben Ali 
and his party was on air. 
 
The announcement in February 2004 that the first private TV channel, 
Hannibal TV, has started trial broadcasts raised more concerns about the 
absence of transparency regarding the gradual privatization of the 
broadcasting media. As in the case of Radio Mosaique, Tunisians were once 
again kept in the dark about the guidelines and the criteria adopted by the 
government in favour of Larbi Nasra, the apparent owner of Hannibal TV, 
over other potential candidates. 
 



 35

Unlike Boutar, Nasra is not known among journalists and civil society 
activists. In an interview dated 20  April 2004 with the privately-owned 
weekly Al Hadath (the event), believed to be close to the Ministry of the 
Interior), he said about 30 per cent of Hannibal TV’s programs “will be 
dedicated to social topics and women’s issues.”  He added that “the rest of the 
programming will initially include entertainment, sports and culture.” 
 
At least six Tunisians, including Zyed El Heni of the state-owned “As-Sahafa” 
(the press) and Rachid Khechana correspondent of Al-Hayat in Tunis and 
editor of the opposition weekly El Maoukif, have submitted requests for the 
launch of private radio stations.  Khechana also applied in March for the 
authorization to launch a private TV channel. None of these have been 
provided with a decision on their requests, nor any reason for not providing a 
decision. 
 
Although Tunisian citizens are required by the law to pay a licence fee to the 
Tunisian Radio and Television Broadcasting Corporation (Etablissement de la 
Radio et television Tunisiennes) through the electricity and gas bill, they have 
no influence on the government controlled-media.  Tunisians tend to watch 
Arab satellite channels more than Channel 7 and Channel 21, respectively 
targeting adults and young people.  The national radio, with its international 
program in foreign languages and five regional stations lacks quality and 
credibility.  
 
Opposition and civil society groups took to the streets in February and March 
2004 to protest the firm control imposed by the authorities on the public 
radio and TV stations and to assert their right to freedom of expression.  
  
7. Press censorship and lack of diversity of content in newspapers. 
 
President Ben Ali has publicly criticized Tunisian journalists for practicing 
self-censorship while his aides were tightening the screws on the media and 
silencing by various means independent journalists and harassing foreign 
correspondents.  In May 2000, nearly three weeks after calling on journalists 
to take their courage with both hands and free themselves from the shackles of 
self-censorship, Riadh Ben Fadhel, a businessman and former editor of the 
Arabic edition of the French monthly Le Monde Diplomatique was shot and 
seriously wounded by unknown gunmen.  The attack, which took place in 
front of Ben Fadhel’s home near the Presidential Palace in Carthage, “bore the 
hallmark of an attempted extrajudicial execution,” said international human 
rights groups. It occurred following the publication by Le Monde of an opinion 
piece in which Ben Fadhel criticized the government.  To date, no light has 
been shed on this attempted murder which had a chilling effect on 
independent journalists and rights and democracy advocates. 
 
Throughout Tunisia’s recent history many journalists working for the state-
owned media have often resisted pressure from the government to turn them 
into mere tools of propaganda and denounced excessive censorship. In the 
1980s they played a key role in turning the Tunisian Association of Journalists 
into one of the most independent associations of its kind in the region. 
 



 36

On 9 March 2004, a group of journalists working for the state-owned dailies 
La Presse an Essahafa took everybody by surprise. In a letter to government 
officials, including Prime Minister Mohamed Ghannouchi, and also to civil 
society groups, they noted “a return in force of the policy of censorship and of 
pressure on their writings.” 
 
They explained in their letter, a copy of which was sent to the Tunisian 
Human Rights League and quoted in its report “Media under Watch”, how 
certain common censorship practices such as the “distortion of articles and 
the misrepresentation of their content” were committed by their editors. The 
latter acknowledged that they were acting upon instructions from a high-
ranking official, but they declined to identify the source of these instructions. 
 
They added that “things have come to such a state that certain articles of 
political analysis and commentary are censored, with the general director of 
La Presse  declaring time and again that a journalist has no longer any 
relationship whatsoever with his/her article once he/she has submitted it to 
the newspaper officials”. 
 
Censorship has gained so much ground in “recent months”, according to the 
authors of the letter, that it affects all issues and events, even dictating which 
they are asked to cover. In 2004, editors received instructions to print only the 
official versions of events, including disasters such as the devastating flood 
which severely hit the country, the outbreak of a disease transmitted by 
mosquitoes, and President Ben Ali’s controversial decision to postpone the 
Arab League Summit in Tunis. 
 
Instructions to editors of state-owned or privately-owned papers to continue 
to turn a blind eye to cases of torture in police custody and hunger strikes of 
political prisoners and activists are incessant. Two privately-owned dailies 
refused in December to run a paid advertisement by the Tunisian section of 
Amnesty International paying tribute to the memory of Ahmed Othmani, a 
former Tunisian political prisoner and the first Arab to play a leading role in 
the London-based human rights movement. Coverage of local human rights 
groups, whether granted legal status or not, and their activities are still 
considered as “red lines.” 
 
According to the Tunisian External Communication Agency, “90 per cent of 
newspapers are privately-owned and editorially independent.” However, over 
the past 15 years both state-owned and privately owned papers have been 
competing in praising President Ben Ali’s policies and attacking his critics. 
 
All papers and particularly privately-owned papers are kept on a leash 
through the Tunisian External Communication Agency (ATCE) which controls 
placement of advertising in the public and semi-private sectors in the country. 
Minor opposition groups which support President Ben Ali’s policies were 
granted seats at the Chamber of Deputies and are entitled to receive 
allocations from the ATCE to cover their media expenses. The Progressive 
Democratic Party, which publishes the weekly Al-Maoukif (the position), is 
not treated as generously as the other five parties mainly because of its critical 
attitude vis-à-vis the government.  



 37

 
Reflecting the government’s displeasure with them, Al-Maoukif and also 
Attariq El-Jedid must often wait for more than 24 hours at the printing house 
before getting authorization for distribution from the Ministry of the Interior.  
 
According to the Tunisian Human Rights League, ”censorship and 
disinformation have not spared high-ranking foreign officials.” The American 
Information Centre in Tunis reacted, for instance, to the fabrication by local 
media of remarks attributed to Secretary of State Colin Powell during his 
December 2003 visit to Tunis by distributing the full version of his remarks.  
Mr. Powell never referred to “the remarkable progress made in the field of 
human rights,” but only spoke of “achievements made in the field of women’s 
rights and education.” 
 
The Tunisian government also continues to block the distribution of foreign 
papers and magazines. It also delays the distribution of some of them, 
sometimes for several days.  To avoid such recurring obstacles and bans, the 
London-based Al-Hayat decided to boycott the thorny Tunisian market.    
 
Tunisian papers are also instructed to rely heavily on the state-owned news 
agency, Tunis-Afrique-Presse (TAP), particularly with regard to local news 
and the activities of President Ben Ali, who gets front page coverage. 
Sycophantic pieces about President Ben Ali’s “remarkable achievements in 
education, economic growth, liberties and women’s progress” are regularly 
paid for by the Tunisian government in different papers, particularly in the 
Middle East, not as advertisements, but purporting to be news stories. These 
pieces are later run by Tunisian dailies and quoted extensively by the State-
run radio and TV stations.  
 
There was more diversity in the print media before President Ben Ali came to 
power in 1987. Three independent papers were silenced one after the other: 
Errai (the opinion) in 1987, the Phare (the lighthouse) and the Maghreb in the 
early 1990s.  The editor of Le Maghreb, Omar S’habou was imprisoned for 
nearly one year following a politically motivated trial. He took refuge in 
France after his release.  Two opposition papers, the Islamist weekly Al-Fajr 
(the Dawn) and the leftist weekly Al-Badil (the Alternative) were also silenced 
in 1991. Their respective editors, Hamadi Jebali and Hamma Hammami were 
imprisoned following politically motivated trials. Two political periodicals, 
“Outrouhat” (Thesis) and “15-21” also vanished from the newsstands at the 
end of the 1980s. 
 
The unprecedented crackdown on opposition and human rights groups and 
independent journalism in the early 1990s led several journalists to leave the 
country.  Many applications to publish newspapers or magazines continue to 
be ignored by the Ministry of the Interior.  But not all of them are documented 
by local rights groups.  The list of applicants includes, according to the LTDH, 
the following: 
 
Name of the Paper/Magazine            Applicant                  
 
“Maqassed” (aims)                    Mohamed Talbi 



 38

 
“Kalima” (word)                      Sihem Ben Sedrine 
 
“Alternatives Citoyennes”            Nadia Omrane 
 
“La Maghrebine”                      Nora Borsali 
 
“El Adib” (the literary man)         Abdellatif Fourati 
 
 
Research on Monitoring the Coverage of the October 2004 Elections in 
Tunisia conducted by three Tunisian Human rights groups in cooperation 
with the Copenhagen-based International Media Support confirmed that there 
is still very little room for pluralism in the media.  The Tunisian groups 
involved in this research were the Tunisian League for Human Rights, the 
Tunisian Association for Democratic women and the National Council for 
Freedom in Tunisia. 
 
“The media largely served the ruling party at the expense of democracy and 
the public interest. Ultimately, the failure of the media is a failure of the 
Tunisian political system to comply with international standards in this field,” 
concluded the Tunisian and international researchers.  
 
8. Use of torture by the security services with impunity. 
 
Although the Tunisian government repeatedly trumpets that “torture is 
forbidden” and Tunisia “has freely ratified all international conventions 
banning torture,” local and international human rights groups have been 
documenting hundreds of cases of torture, particularly in police custody 
during the past years. 
 
Under the Penal Code, torture is a crime punishable by up to eight years’ 
imprisonment.  Yet, Tunisian detainees, including civil society activists, 
continue to be tortured and subjected to degrading treatment at the hands of 
security forces.  
 
Only few cases of torture out of hundreds have been investigated over the past 
decade. The Committee against Torture, which monitors adherence to the 
international Convention against Torture expressed concern over “the 
pressure and intimidation used by officials to prevent the victims from lodging 
complaints.” 
 
Scores of political activists have died under torture or lack of medical care 
while in police custody or in prison during the past fifteen years. Many former 
political prisoners of different trends, including Islamists and leftists tortured 
before and after President Ben Ali seized power, have said torture sessions 
have become far crueller after President Bourguiba’s eviction in 1987. 
 
The Tunisian Human Rights League reported on 14 January 2005 that Lotfi 
Idoudi, a former leading figure of the Tunisian General Union of Students 



 39

(Islamist) and political prison died mainly because of “lack of medical 
attention.” 
 
Members of the IFEX delegation met with several victims of torture in police 
custody and while in prison, including Zouhair Yahyaoui, Abdallah Zouari, 
Fathi Chamkhi, and Sahnoun Jouhri, as well as with lawyers whose clients, 
including civil society activists, have been tortured.  They also met with the 
parents of the Youth of Zarzis and their lawyers who said their children have 
been tortured and forced under duress to sign affidavits.  They added that they 
were in poor health and imprisoned in horrendous conditions. 
 
Zouhaier Yahyaoui explained how he was beaten while suspended from the 
ceiling by his hands, ill-treated and denied medical care. The judge who 
convicted him on charges of “spreading false news” and “misuse of 
telecommunication lines” rejected his lawyers’ call to investigate the 
allegations of torture. 
 
Radhia Nasraoui, one of the country’s most prominent human rights lawyers 
and head of the banned Association for the Struggle against Torture in Tunisia 
(Association de lutte contre la torture en Tunisie) said one of the members of 
her group was tied to the ceiling by a cord and his feet were up and his head 
down and regularly plunged by his torturers into a basin full of stinking water. 
“They did not stop torturing him until he started vomiting blood,” she said.  
 
According to Nasraoui, “torture is a daily practice in every police station.  
Thousands of political prisoners have been tortured during the past years, but 
also others who have nothing to do with politics.”  This opinion is shared by 
many other human rights lawyers as well as international human rights 
organizations. 
 
Nasraoui has gone on hunger strike often to protest attacks on her right to 
freedom of movement and expression and to protest police harassment of her 
clients, children, political activist husband Hamma Hammami.  She has often 
been denied the right to visit her clients in prison because of her unwavering 
determination to keep public opinion informed about gross human rights 
violations. 
 
Nasraoui wondered “why the WSIS is going to take place in a country where 
people can die for expressing an opinion and where independent newspapers 
and magazines are not allowed, or if some are allowed they have to be very 
careful about what they say?” 
 
She said activists like she who are denied the right to freedom of expression 
and association “can only take the opportunity of the WSIS to put this 
question to those who are going to participate in the summit.” 



 40

C. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS 
 
Nearly 49 years ago, Tunisia granted unparalleled rights to women in the Arab 
world and made significant steps toward combating illiteracy, poverty, and 
prejudices.  
 
The Tunisian press played a key role in paving the way for the independence 
of the country from France in 1956. Despite President Bourguiba’s autocratic 
rule, Tunisian civil society was one of the most vibrant civil societies in North 
Africa and the Middle East until President Ben Ali seized power in 1987. The 
Tunisian Human Rights League, the first of its kind in Africa and the Arab 
world, was established in 1977. 
 
President Ben Ali promised to lead the country toward democracy after 
evicting his autocratic and charismatic predecessor.  Nearly 18 years later, 
Tunisians of different trends, including human rights defenders, Islamists, 
leftists and former ministers, maintain that civil society has never been so 
stifled and journalists so muzzled since the country’s independence.  
 
Ben Ali’s government used the outbreak of violence in Algeria in 1992 and 
later the terror attacks on the United States on 11 September 2001, as an 
excuse to crackdown on political dissent and independent journalism. The 
number of political activists who died under torture or due to lack of medical 
attention and the number of books banned and independent papers silenced is 
unprecedented in the country’s recent history. 
 
To date the Tunisian media, the Internet, and the publishing sector are 
governed by laws that violate Article 19 and often the Constitution of the 
country and are controlled by the Ministry of the Interior which decides what 
Tunisians can safely watch, read, and say. 
 
The economic and social development made possible mainly by the political 
decisions, taken nearly 50 years ago, to grant women unequalled rights and to 
pave the way for the emergence of the largest middle-class in the region, are 
used by the government to shield itself from criticism regarding its poor 
human rights record. 
 
The huge investment of the Tunisian government in its public relations 
campaign led many for years, particularly in Western capitals, to take for 
granted the Tunisian government’s rhetoric on democracy. But the decision to 
hold the second phase of the WSIS in Tunis puts the international spotlight on 
the serious deficit in freedom of expression and human rights in Tunisia. 
 
Cosmetic changes will not be an acceptable solution. 
 
The IFEX Tunisia Monitoring Group (TMG) believes that Tunisia must greatly 
improve its implementation of internationally agreed freedom of expression 
and other human rights standards if it is to hold the World Summit on the 
Information Society in Tunis in November 2005. 
 



 41

The IFEX Tunisia Monitoring Group urges the Tunisian authorities to 
implement the following recommendations: 
 
1. Release Hamadi Jebali, editor of the weekly Al Fajr and hundreds of 

prisoners like him held for their religious and political beliefs and who 
never advocated or used violence. 

 
2. End arbitrary administrative sanctions compelling journalist Abdellah 

Zouari to live nearly 500 km away from his wife and children and 
guarantee his basic right to freedom of movement and expression. 

 
3. Release the seven cyber dissidents known as the Youth of Zarzis who 

have been sentenced following unfair trials to heavy prison terms 
allegedly for using the Internet to commit terror attacks.  During the 
trials, no evidence of wrongdoing was offered, according to their 
lawyers and local and international human rights groups. 

 
4. End harassment and assaults on human rights and political activists 

and their relatives and bring to justice those responsible for ordering 
these attacks and perpetrating them. 

 
5. Stop blocking websites and putting Internet cafes and Internet users 

under police surveillance. 
 

6. Release banned books, end censorship, and conform to international 
standards for freedom of expression.   

 
7. Take action against interference by government employees in the 

privacy of human rights and political activists and end the withholding 
of their mail and email. 

 
8. Lift the arbitrary travel ban on human rights defenders and political 

activists, including Mokhtar Yahyaoui and Mohammed Nouri. 
 

9. Take serious steps towards lifting all restrictions on independent 
journalism and encouraging diversity of content and ownership of the 
press. 

 
10. Promote genuine pluralism in broadcast content and ownership 

including fair and transparent procedures for the award of radio and 
TV broadcast licences.  

 
11. Allow independent investigation into cases of torture allegedly 

perpetrated by security forces.  
 

12. Conform to international standards on freedom of association and 
freedom of assembly and grant legal recognition to independent civil 
society groups such as the CNLT, the Tunis Center for the 
Independence of the Judiciary, the League of Free Writers, OLPEC, the 
International Association to Support Political Prisoners, the 



 42

Association for the Struggle Against Torture, and RAID-ATTAC-
Tunisia. 

 



 43

ANNEX 1 
 
 
Open Letter 
 
 
His Excellency Mr. Kofi Annan 
Secretary General of the United Nations 
United Nations Organisation 
New York, NY10017 – USA 
 
cc.  Mr Yoshio Utsumi, Secretary General, ITU 

Mr Koichiro Matsuura, Director General, UNESCO 
 
Baku, 18 June 2004 
 
Dear Sir 
 
We, freedom of expression organisations assembled at the General Meeting of the 
International Freedom of Expression Exchange (IFEX) in Baku, Azerbaijan on18 June 2004, 
write to express our deep and continuing concerns about plans to hold the UN World Summit 
on the Information Society in Tunis in 2005. 
 
At the conclusion of the first phase of the WSIS, the Intergovernmental Summit in Geneva 
adopted a Declaration of Principles affirming the centrality of human rights and freedom of 
expression as fundamental principles for the information society.  
 
Despite this, the Tunisian government continues to violate its commitments under the United 
Nations Charter, the Universal Declaration of Human Rights and the International 
Convention on Civil and Political Rights. The broadcast media remain dominated by the state, 
websites and newspapers critical of the government have been blocked or are prevented from 
publishing, censorship of the Internet is routine practice and Tunisia continues to imprison its 
citizens for exercising their freedom of expression. 
 
We urge the United Nations and Member States to change the venue of the World Summit on 
the Information Society unless the government of Tunisia makes substantial progress on 
respect for human rights and freedom of expression. The following are basic and essential 
benchmarks for progress before holding the Summit in Tunisia: 
  

1. The recognition of and respect for the unfettered right of human rights and 
other civil society groups including freedom of expression organisations to 
operate freely in Tunisia. 

2. The dropping of charges against and the release of individuals jailed for 
exercising their right to freedom of expression consistently with international 
human rights law. 

3. Reform of the media and communications environment including the right to 
establish independent media outlets and uncensored access to the Internet. 

 
In addition we require clear guarantees concerning the Summit itself: 

 
4. That all local and international human rights and other civil society 

organisations are free to participate in the Summit and to publish, broadcast or 
otherwise distribute and to receive material at and from the conference site 
without threat or practice of any form of censorship. 

5. That local and international media will be able to report freely and without 
interference from the Summit including directly from the conference site. 

 
We call on the United Nations and Member States to insist that the Tunisian government 
make these guarantees concerning the Summit itself and that it commit to substantial and 
measurable progress with respect to the benchmarks that we have set out above.  



 44

 
In the event that the Tunisian government is unwilling to make such commitments we urge 
the Secretary General of the United Nations to recommend the General Assembly reconsider 
its decision to hold the World Summit on the Information Society in Tunisia. 
 
Yours, 
 
Africa Free Media Foundation (AFMF) 
ARTICLE 19 
Canadian Journalists for Free Expression (CJFE) 
Cartoonists Rights Network, International (CRN) 
Center for Human Rights and Democratic Studies (CEHURDES) 
Central Asian and Southern Caucasus Freedom of Expression Network (CASCFEN) 
Centre for Journalism in Extreme Situations (CJES) 
Centro de Reportes Informativos sobre Guatemala (CERIGUA) 
Committee to Protect Journalists (CPJ) 
Egyptian Organization for Human Rights (EOHR) 
Fundación para la Libertad de Prensa  (Foundation for Press Freedom) 
Freedom House 
Free Media Movement (FMM) 
Freedom of Expression Institute (FXI) 
Greek Helsinki Monitor (GHM) 
Independent Journalism Centre (IJC), Moldova 
Index on Censorship 
International Federation of Journalists (IFJ) 
International Press Institute (IPI) 
Journaliste en danger (Journalist in Danger, JED) 
Media Foundation for West Africa (MFWA) 
Media Institute of Southern Africa (MISA) 
Media Rights Agenda 
Norwegian PEN 
PERIODISTAS, la Asociación para la Defensa del Periodismo Independiente 
Reporters sans frontières (RSF) 
Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) 
Thai Journalists Association (TJA) 
World Association of Community Radio Broadcasters (AMARC) 
World Association of Newspapers (WAN) 
World Press Freedom Committee (WPFC) 



 45

ANNEX 2 
 
 
List of blocked websites providing news, politics and information on Tunisia 
as at 16 January 2005.1  
 
 
http://www.rezoweb.com/forum/politique/nokta.shtml 

- Tunisia alternative political discussion board 
 
http://www.rsf.fr/ 
http://www.rsf.org/ 

- website of international press freedom defenders, Reporters Sans 
Frontieres 

 
http://www.tunezine.com/ 

- Tunisian news and comment, editor was imprisoned 
 
http://www.nahdha.net/ 

- website of banned Tunisian Islamist An-Nahdha movement 
 
http://www.tunisnews.net/ 

- Tunisian oppositional news and politics 
 
http://www.maghreb-ddh.org/ 

- Tunisian oppositional news and politics 
 
http://www.albadil.org/ 

- online newspaper of the banned Tunisian Communist Workers Party 
 
http://www.alternatives-citoyennes.sgdg.org/ 

- Tunisian independent/alternative news and information 
 
http://www.tunisie2004.net/ 

- Tunisian oppositional politics, news, linked to the CPR (unrecognized 
political party) 

 
http://www.cprtunisie.com/ 

- "official" website of the Tunisian CPR (Congress for the Republic, 
unrecognized) 

 

                                                           
1 Testing was carried out through direct testing of the Tunisian Internet Service Provider 3S GlobalNet. 
Similar results were produced through proxy tests of four other Internet Service Providers in Tunisia 
(CIMSP, ATI Dial-up, ATI, ATI Network VI). Technical support was provided by the OpenNet 
Initiative, a partnership between the Citizen Lab at the Munk Centre for International Studies, 
University of Toronto, the Berkman Center for Internet & Society at Harvard Law School, and the 
Advanced Network Research Group at the Cambridge Security Programme at Cambridge University. 

http://www.rezoweb.com/forum/politique/nokta.shtml
http://www.rsf.fr/
http://www.rsf.org/
http://www.tunezine.com/
http://www.nahdha.net/
http://www.tunisnews.net/
http://www.maghreb-ddh.org/
http://www.albadil.org/
http://www.alternatives-citoyennes.sgdg.org/
http://www.tunisie2004.net/
http://www.cprtunisie.com/


 46

http://tounes.naros.info/ 
- Tunisian oppositional politics, linked to the independent Democratic 
Initiative 

 
http://www.globalprevention.com/marzouki.htm 

- website of exiled Tunisian human rights defender, Moncef Marzouki 
 
http://www.nawaat.org/ 

- Tunisian oppositional news and politics 
 
http://www.perspectivestunisiennes.net/ 

- Tunisian oppositional news and politics 
 
http://www.verite-action.org/ 

- website of Swiss NGO campaigning for human rights in Tunisia 
 
http://www.maghreb-ddh.sgdg.org/www/ 

- Tunisian oppositional news and politics 
 
http://www.multimania.com/solidarite26 

- solidarity with Tunisian political prisoners 
 
http://www.reveiltunisien.org/ 

- Tunisian oppositional politics, news, satire 
 
http://www.kalimatunisie.com/ 

- "the Word", independent Tunisian news and politics 
 
http://www.rsf.org/ 

- website of international press freedom defenders, Reporters Sans 
Frontieres 

 

http://tounes.naros.info/
http://www.globalprevention.com/marzouki.htm
http://www.nawaat.org/
http://www.perspectivestunisiennes.net/
http://www.verite-action.org/
http://www.maghreb-ddh.sgdg.org/www/
http://www.multimania.com/solidarite26
http://www.reveiltunisien.org/
http://www.kalimatunisie.com/
http://www.rsf.org/


 47

ANNEX 32 
 
 
List of censored books in Tunisia3 as of January 2005. Established by the 
League of Free Writers (Ligue des écrivains libres). 
 
 
Abdel Rahmane Abid, “De l’orientation démocratique et de la réconciliation 
nationale”, Political study, Tunis, 1989 (in Arabic); 
 
Ibrahim Darghouthi, “Le pain amer”, novels in Arabic, Dar Samed, 1990; 
 
Abdel Jabbar Al Ich, “Poèmes pour l’Irak”, coedition Dar Samed (Tunisia) and 
Dar al Hikme (Algeria), 1991; 
 
Fadhel Sassi (Martyr of the “bread events”, January 1984), “Mon destin est de 
partir”, poems and stories chosen by Sabah Sassi and Jelloul Azzouna, Edition 
journal Al-Cha’ab, 1994; 
 
Tawkik al Bachrouch, “Notre femme à travers nos fetwas”, (cent fetwas sur 
mille ans),  
 
Mohamed el Hédi Ben Sabach, “Le retour de Azza, l’émigrée”, 235 page novel, 
Edition Bouzid, 1994; 
Mohamed Al Chabbi, “Un témoin a dit”, poems, Edition Al Akhilla, 1999; 
 
Sadok Charaf, “La grand catastrophe, ô ma patrie”, poem, Al Akhilla, 1990;  
 
Mohamed Falbi, “Les enfants d’Allah”4; 
 
“Le musulman à travers l’histoire”, collective research work, Faculté des 
Lettes, La Manouba; 
 
Afif Al Bouni, “De la stabilité politique en Tunisie”, 1997; 
 
Tawfik Ben Brik, “Maintenant, écoute-moi”, poems, Exils et Aloès Editions, 
2000; 
 

                                                           
2 Not exhaustive, but accurate list 
3 During the Bourguiba period (1956-1987), the authorities have seized around 10 books. 
These books have been either distributed or reprinted after 7 November 1987.  
4 Authorized first, then seized and finally authorized again.  



 48

Tawfik Ben Brik5, “Ben Brik au Palais”, Maison Al Kaws – Al Nahar (Tunis-
Beirut coedition), 2000; 
Mohamed Ammar Khawaldya, “Le discours utile sur le nouveau régime”, 
Edition à compte d’auteur, 2001; 
 
Ali Azizi “Les ailes du silence”, novel, 2001; 
 
Moncef Marzouki. His books, published in Tunis, are withdrawn from 
bookshops. He had to publish his novel (“Le voyage”) in France and Syria in 
2002. 3 volumes. (Eurabe – Al Ahali, 206 pages x 3);  
 
Hamma Hammami. At least 10 books of his, printed and distributed in Tunis, 
were withdrawn from bookshops and public libraries dependent upon the 
Ministry of Culture. He had to publish his latest book in France.  
 
Jelloul Azzouna, “Liberté et littérature, même identité” (studies and articles), 
Dar Sahar, 232 pages, 2002; 
 
Abdelwahab al Mansouri, “Rien ne me plait”, Poems, 2003; 
 
Samir Ta’mallah, “Dits en marge de l’interrogatoire”, poems; 
 
Jalel al Touibi, “Militant malgré lui”, novel, 123 pages, 1995 (2nd edition, 2004, 
176 pages)6. 
 
 

                                                           
5 All of Ben Brik’s books are prohibited in Tunisia; “Une si douce dictature”, Aloès – 
La découverte coedition, 287 pages, 2000; “Le rire de la baleine”, (récit), Le seuil 
(188 pages), 2001; Le fou de Tunis, le seuil; Chronique du mouchard, la découverte, 
2001 (124 pages); Ben Brik President, Exils, 2003; The plagieur, Exils, 2004 (117 
pages) 
6 The last two books are published and distributed clandestinely. They do not go 
through the “legal depot” process 


	February 2005
	Background to the mission
	Political context
	ANNEX 1
	Open Letter

